بلیچینگ در شریعتی

بلیچینگ در شریعتی

بلیچینگ در شریعتی

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، روش های زیادی برای سفید کردن دندان ها وجود دارد که از جمله این روش ها می توان به بلیچینگ دندان اشاره کرد.

شاید برای شما هم این اتفاق افتاده باشد که با مصرف موادی مانند تنباکو و قهوه، مینا دندان شما رنگ این مواد را به خود بگیرند و ظاهر دندان شما را تغییر دهند و برای حل این مشکل راه های بسیاری جهت سفید کردن دندان های خود، امتحان کرده باشید.

قیمت بلیچینگ دندان

قیمت بلیچینگ در شریعتی کاملاً عادی است که هزینه بلیچینگ هم مانند سایر خدمات دندانپزشکی، هر ساله با توجه به افزایش تورم، مقداری افزایش یابد. متاسفانه دلیل دیگری هم برای افزایش هزینه سفید کردن دندان وجود دارد که آن هزینه مواد سفید کننده دندان خارجی و نوسانات قیمت دلار است.

بر اساس نوع روشی که برای سفید کردن دندان ها بکار برده میشود هزینه بلیچینگ دندان متفاوت است. به طور کلی قیمت این کار برای آفیس بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها در مطب دندانپزشک حدود 3،500،000 میلیون تومان است.

دوام بلیچینگ دندان

دومین مورد از بلیچینگ در شریعتی این است که یکی از معضلاتی که بسیاری از افراد با آن درگیر هستند، تغییر رنگ دندان با گذشت زمان است. خیلی از افراد برای برطرف کردن این مشکل راه حل های مختلفی مثل لمینت و کامپوزیت را امتحان می کنند. البته در این بین افرادی هم هستند که ترجیح می دهند راه های ساده تر و کم هزینه تری را برای سفید کردن دندان های خود امتحان کنند.

بلیچینگ چگونه انجام می شود؟

سومین مورد از نحوه بلیچینگ در شریعتی، در بليچينگ دندان با يك ماده اكسيدان سفيد ميشود. ماده بليچينگ از خلل و فرج ميكروسكوپي سطح دندان جذب شده و با يك سري تغييرات شيميايي رنگ دندان را سفيد ميكند. قابل ذکر است که در اين روش به هيچ عنوان ميناي دندان ساييده نمي شود و آسيبي به بافت دندان نمي رسد . ماده اصلي موجود در موادبليچينگ(پراكسيد هيدروژن) است كهقدمت استفاده از آن به اوايل قرن. بيستم بازميگردد. براي تاثيرگذاري بيشتر، از عامل گرما يا نور استفاده ميشود.

بلیچینگ چند درجه دندان را روشن می کند؟

چهارمین مورد از بلیچینگ در شریعتی، همانطور که اشاره شد، بلیچینگ دندان به دو صورت انجام می شود. روش Office bleaching در مطب دندانپزشک زیبایی صورت می گیرد. در این روش پس از انجام کار دندان های شما 2 الی 3 درجه روشن تر می شود

مقایسه بلیچینگ و کامپوزیت

مقایسه بیچینگ و کامپوزیت در مقاله بلیچینگ در شریعتی، درمان های سفید کننده دندان دقیقاً همین کار را انجام می دهند یعنی فقط دندان ها را سفید می کنند. بلیچینگ دندان درمانی برای زردی دندان ها و لکه های ناشی از غذا و نوشیدنی می باشد. از بین بردن برخی از تغییر رنگ های خاکستری یا قهوه ای دندان توسط بلیچینگ دندان سخت تر است. برای موارد  شدید تر تغییر رنگ دندان ها ، روکش های کامپوزیت دندان و لمینت دندان گزینه های بهتری هستند.  با کامپوزیت و لمینت ، یک بیمار حتی می تواند سایه دقیقی از رنگ سفید را که دوست دارد برای دندان هایش انتخاب کند.

اما سفید کردن دندان ها فقط یکی از کابردهای کامپوزیت دندان است. کامپوزیت همچنین می تواند مواردی مانند دندان های خرد شده یا ترک خورده ، شکاف و فاصله ناموزون بین دندان ها و کجی جزئی دندان ها را برطرف کند.

مقایسه بلچینگ و جرم گیری

1- فرآیند اجرا و درمان

برای اجرای جرم گیری متخصص دندانپزشکی از تجهیزاتی مانند ابزار دستی، لیزر، دستگاه اولتراسونیک و … استفاده می کند تا جرم و لایه ایجادی بر سطح دندان را حذف کند. برای انجام بلیچینگ دندانپزشک از مواد حاوی پراکسید مانند هیدروژن پراکسید، کارباماید پراکسید و … استفاده می کند و آنها را در سطح دندان قرار می دهد. سپس برای فعال سازی این مواد نور لیزر مخصوصی را به آنها می تاباند.

2- هدف

جرم گیری به منظور حذف پلاک، جرم و لایه های تشکیل شده بر روی دندان استفاده می گردد و جنبه بهداشتی و درمانی نیز دارد تا از پوسیدگی و عفونت دندان و لثه جلوگیری کند. مهمترین کارایی و هدف بلیچینگ ایجاد زیبایی و سفیدی بر سطح دندان می باشد تا رنگ زردی و تیرگی دندان از بین برود.

3- عملکرد درمانی

بلیچینگ یک فرآیند درمانی نیست و بیشتر به عنوان فرآیند زیبایی شناخته می شود. جرم گیری دندان برای جلوگیری از مشکلات زیادی مانند عفونت لثه، پوسیدگی دندان و … استفاده می شود. پلاک و رسوب روی دندان بر روی بیماری های دیگر مانند فشار خون، دیابت، بیماری های قلبی و … نیز اثر می گذارد.

 4- تاثیر بر سفیدی دندان ها

با کمک جرم گیری لایه ایجاد شده بر روی دندان که می تواند تیره، زرد و کبود باشد حذف می شود و رنگ اصلی دندان نمایان می شود که تا حدودی سفید تر و روشن تر از حالتی است که جرم روی آن قرار داشت. اما رنگ اصلی دندان تغییر پیدا نمی کند.

بلچینگ دندان کامپوزیت شده

تغییر رنگ کامپوزیت به ساختار آن، نوع و اندازه ذرات سازنده، فیلر و برخی موارد دیگر بستگی دارد. به همین دلیل با استفاده از بلیچینگ نه تنها نمی‌توان آن را سفید کرد، بلکه ممکن است مواد بلیچینگ به ساختار آن آسیب بزنند و آن را آسیب پذیرتر کنند.
به همین دلیل توصیه می‌شود که از هیچ کدام از روش‌های بلیچینگ (هوم و آفیس) برای سفید شدن دندان کامپوزیت شده و برطرف کردن لکه‌ها و بهبود رنگ آن استفاده نکنید.
بهترین و رایج‌ترین روش سفید کردن کامپوزیت مراجعه به کلینیک دندانپزشکی است. دندانپزشک با توجه به میزان تغییر رنگ (از خفیف تا شدید) مناسب‌ترین روش (پالیش مجدد یا تعویض) را برای سفید کردن آن انجام می‌دهد.

عوارض بلیچینگ دندان

بلیچینگ office و home که ماده بلیچ روی سطح دندان قرار می گیرد هیچ ضرری ندارد. در واقع ماده بلیچ اگرچه بر روی دندان قرار می گیرد اما هیچ نسجی از دندان را برنمی دارد و در نتیجه آسیبی به دندان نمی زند. تنها عارضه قابل برگشت آن حساس شدن دندانها در برخی افراد هست.

تحریک لثه
هنگام سفید کردن دندان ها، لثه باید ایزوله شود. اگر این کار انجام نشود منجر به تحریک می شود.

حساسیت

این یک مشکل رایج است و معمولاً در بیمارانی با مینای دندان ضعیف رخ می دهد. گاهی اوقات استفاده نادرست از سفید کننده نیز می تواند منجر به حساسیت شود. برای جلوگیری از این مشکل، سفید کردن دندان ها را در کلینیک و توسط پزشک مجرب انجام دهید.

تعداد جلسات بلچینگ دندان

حدود دو الی سه جلسه زمان لازم دارد که هر جلسه 45 تا یک ساعت طول می کشد. در این روش ماده بلیچینگ روی دندان قرار گرفته و با دستگاه مخصوص به آن نور تابانده می شود. این کار تا حصول نتیجه مطلوب در جلسات متوالی با فاصله زمانی یک هفته تکرار می شود.

فواید بلیچینگ دندان

1. بلیچینگ دندان راحت‌ترین روش ضد پیری

دندان‌های سفیدتر چهره‌ی ما را جوانتر نشان می‌دهند و در واقع علت آن رابطه‌ی جوانی و زیبایی صورت با دندان‌های سفید است. وقتی لبخند می‌زنیم طبیعتاً جوانتر به نظر می‌رسیم. بلیچینگ دندان یکی از راحت‌ترین و ارزان‌ترین تکنیک‌ها برای جوانتر نشان دادن شما است.

2. افزایش اعتماد به نفس

یکی از مهمترین مزایای بلیچینگ دندان، بالا بردن اعتماد به نفس است. لبخند شما یکی از اولین چیزهایی است که مردم برای بررسی شخصیت شما مورد توجه قرار می‌دهند.

3. بلیچینگ دندان روشی محافظه‌کارانه

در این تکنیک، بر خلاف بعضی از تکنیک‌های درمانی برای اصلاح لبخند، هیچ نیازی به آماده کردن دندان نیست و ساختار دندان تغییر نمی‌کند. با بلیچینگ دندان‌ها می‌توانید به محافظه‌کارانه‌ترین شکل ممکن به نتیجه‌ی دلخواه خود برسید.

4. آسان بودن مراقبت پس از بلیچینگ دندان

یکی از مزایای بلیچینگ دندان، نگهداری راحت و جلوگیری از تغییر رنگ دندان‌ها است. اگر مصرف غذاها و نوشیدنی‌های تیره رنگ مثل چای، قهوه، شراب قرمز و غیره را به حداقل برسانید.

5. کوتاه بودن مدت زمان درمان بلیچینگ

یکی از مزایای مهم بلیچینگ دندان این است که طی کمتر از یک ساعت انجام می‌شود و در روش بلیچینگ با لیزر نیازی به ماندن طولانی مدت در مطب دندانپزشکی ندارید. دندان‌های معمولی که فقط کمی زرد شده‌اند به راحتی با یک بار بلیچینگ سفید می‌شوند و نیازی به چند بار مراجعه نیست.

6. افزایش مراقبت‌های بهداشتی دهان و دندان بعد از بلیچینگ

بعد از بلیچینگ، فرد معمولاً تمایل دارد بهداشت دهان و دندان خود را بهتر رعایت کند تا دندان‌هایش برای مدت بیشتری سفید بماند. در واقع، یکی از فواید بلیچینگ و سفید کردن دندان‌ها این است کهِ مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و مراجعه‌ِ بهِ دندانپزشک بیشتر و منظم‌تر خواهد شد.

بلیچینگ دندان کودک

اخرین مورد از بلیچینگ در شریعتی،  وقتی بحث سلامتی کودکان مطرح می‌شود، گاهی اوقات بهتر است اقدام عملی کمتری انجام دهیم و به جای آن از روش‌های ملایم‌تری برای حل مشکل استفاده کنیم. در مورد سفید کردن دندان‌ها هم قضیه دقیقاً به همین شکل است. ترکیبات سفیدکننده دندان و عمل‌های سفید کردن حرفه‌ای دندان‌ها می‌تواند باعث حساسیت بیشتر دندان‌های کودک شود. به همین علت ما توصیه می‌کنیم که برای انجام این قبیل عمل‌ها که نوعی عمل زیبایی محسوب می‌شود، صبر کنید تا کودک شما کمی بزرگتر شود.

در نهایت مناسب ترین گزینه های درمان بلیچینگ ممکن است با توجه به سبک زندگی، ملاحظات مالی و سلامت دهان بیمار انتخاب شود. زمانی که تغییر رنگ دندان به جنبه‌های رشدی، لکه‌های بیرونی [سیگار، رژیم غذایی] یا لکه‌های درونی [تتراسایکلین]، تغییرات دندانی مرتبط با سن یا تغییر رنگ ثانویه به ترومای دندان مربوط باشد، نتایج متفاوت خواهد بود.

 

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *