بلیچینگ

بلیچینگ چگونه انجام می شود؟

بلیچینگ دندان بخشی از جراحی زیبایی و فرآیندی است که در آن دندانپزشک با از بین بردن آثار تغییر رنگ، رنگ دندان های شما را روشن می کند.

این کار یکی از پرطرفدارترین کاربردهای زیبایی در سال های گذشته برای زیبا جلوه دادن دهان سالم است و فرآیندی است که توسط دندانپزشک با کمک ژل های سفید کننده دندان برای از بین بردن تغییر رنگ موجود در مینای دندان یا تغییر رنگ ناشی از دلایل اضافی مانند مصرف شدید چای، قهوه و سیگار در طول زمان انجام می شود.

برای افرادی که دندان ها و لثه های سالم و ترمیم نشده دارند ایده آل است. سفید کردن دندان نمی تواند تغییر رنگ کاملی ایجاد کند اما ممکن است سایه موجود را روشن کند.

در حال حاضر، مواد سفید کننده که مورد استفاده قرار می گیرند عمدتاً بر پایه هیدروژن پراکسید یا پراکسید کاربامید هستند. عامل اکسید کننده پراکسید به اختلال های موجود در ساختار کریستالی میله مانند مینا نفوذ کرده و لکه را کمرنگ می کند.

بلیچینگ چگونه انجام می شود؟

بلیچینگ دندان در منزل

اینها بدون نسخه در دسترس هستند یا توسط یک متخصص دندانپزشکی ارائه می شوند. سفید کردن دندان را می توان با سفید کردن خمیر دندان [ساینده ملایم و تغییر رنگ داخلی دندان ها]، شستشو، نوارها و ژل ها و بلیچینگ دندان بر پایه سینی [سینی با ژل بلیچینگ پر شده و روی دندان ها قرار می گیرد] انجام داد و قیمت کمتری دارند.

بلیچینگ دندان در مطب

سفید کردن دندان توسط متخصص دندانپزشکی انجام می شود. ماده سفید کننده بسیار قوی تر از سفید کننده خانگی است. نور، گرما یا ترکیبی از این دو ممکن است برای تشدید فرآیند سفید کردن استفاده شود. بلیچینگ را می توان در حدود 30 دقیقه تا 1 ساعت در یک بار ویزیت انجام داد.

مثال – زوم بلیچینگ [پرکاربردترین فرآیند بلیچینگ ، لامپ برقی پیشرفته زوم برای تسریع فرآیند سفید کردن است].

به طور کلی، هر دو روش موثر نشان داده شده اند، اگرچه، نتایج ممکن است بسته به عواملی مانند نوع لکه، سن بیمار، غلظت ماده سفید کننده، زمان و دفعات درمان متفاوت باشد.

بلیچینگ در مطب حاوی 15 تا 43 درصد پراکسید و بلیچینگ خانگی از 3 تا 20 درصد پراکسید است.

چرا دندان ها سفیدی خود را از دست می دهند؟

آنتی بیوتیک های مورد استفاده در رحم مادر یا در دوران شیرخوارگی، نقص های ساختاری که در دوره جایگزینی دندان های شیری با دندان های دائمی ایجاد می شود، مصرف غذاهایی که می توانند روی رنگ دندان تأثیر بگذارند، به ویژه چای، قهوه، سیگار و مصرف زیاد فلوراید باعث تغییر رنگ دندان و از بین رفتن سفیدی می شود.

در کل دندان ها به دلیل عادت های ناسالم، بهداشت نامناسب دندان، داروها و عوامل دیگر تغییر رنگ می دهند. تغییر رنگ دندان را می توان به تغییر رنگ بیرونی و تغییر رنگ داخلی طبقه بندی کرد.

تغییر رنگ داخلی لکه هایی است که به مینای دندان نفوذ کرده و با مسواک زدن پاک نمی شوند. فرآیند بلیچینگ نیز نتایج خوبی در این نوع رنگ‌آمیزی می‌دهد. از طرف دیگر، تغییر رنگ بیرونی ناشی از مصرف مکرر موادی مانند چای، قهوه و سیگار است که ممکن است دندان ها را لکه دار کند.

از بین بردن چنین لکه هایی با روش بلیچینگ دندان امکان پذیر است. نکته مهم در این فرآیند این است که روش درمانی برای دندان های شما باید پس از مشاوره با دندانپزشک تعیین شود.

دلایل تغییر رنگ بیرونی و درونی

تغییر رنگ بیرونی 

  • غذاهای خاص
  • سیگار و محصولات تنباکو
  • نوشیدنی هایی مانند قهوه و چای

تغییر رنگ درونی

  • ژنتیک
  • ضربه
  • پوسیدگی دندان
  • فلوروزیس
  • انواع خاصی از داروها مثل آنتی بیوتیک

علاوه بر تغییر رنگ درونی و بیرونی، دندان ها به دلیل افزایش سن نیز ممکن است زرد شوند.

برخی از گزینه های سفید کننده عبارتند از:

نوارها و ژل های سفید کننده
می توانید ژل سفید کننده را با یک برس به دندان های خود بزنید. نوار سفید کننده یک نوار بسیار نازک است که شامل ژل سفید کننده مبتنی بر پراکسید است. قبل از استفاده از هر یک از این محصولات، توضیحات و دستورالعمل ها را به دقت بخوانید. این به شما کمک می کند تا نحوه استفاده از آنها را درک کنید.

سیستم بلیچینگ دندان مبتنی بر سینی
سیستم سفید کننده دندان مبتنی بر سینی نوعی محافظ دهان است که شامل محلول سفید کننده ژل است. استفاده از محافظ دهان برای چند ساعت در طول روز و شب دندان‌های سفید درخشانی را برای شما به ارمغان می‌آورد. دندانپزشک شما مدت زمان استفاده از سیستم سفید کننده دندان مبتنی بر سینی را مشخص می کند.

خمیر دندان سفید کننده دندان
لکه روی دندان ممکن است به دلیل نوشیدن چای یا قهوه ایجاد شود. خمیر دندان سفید کننده دندان در از بین بردن این لکه ها بسیار موثر است.

 

چقدر طول می کشد تا دندان ها سفید شوند؟

تبدیل دندان های خود از زرد به سفید حدود سه یا چهار هفته طول می کشد.

ماندگاری بلیچینگ روی دندان ها چقدر است؟

برای هر فردی متفاوت است. معمولاً بلیچینگ بین چند ماه تا چند سال طول می کشد.

عوارض سفید کردن دندان

اکثر مردم هیچ گونه عوارض جانبی سفید کردن دندان را ندارند. با این حال، برخی از افراد ممکن است با برخی از عوارض جانبی مانند:

حساسیت

این یک مشکل رایج است و معمولاً در بیمارانی با مینای دندان ضعیف رخ می دهد. گاهی اوقات استفاده نادرست از سفید کننده نیز می تواند منجر به حساسیت شود. برای جلوگیری از این مشکل، سفید کردن دندان ها را در کلینیک و توسط پزشک مجرب انجام دهید.

تحریک لثه
هنگام سفید کردن دندان ها، لثه باید ایزوله شود. اگر این کار انجام نشود منجر به تحریک می شود.

موارد منع مصرف
  • آلرژی به پراکسید
  • زنان باردار یا شیرده
  • دندان های حساس
  • تحلیل لثه {پروخته شدن لثه}
  • کودکان زیر 16 سال
آیا بلیچینگ دندان به دندان آسیب می رساند؟

محلول های مورد استفاده در فرآیند سفید کردن دندان بی ضرر هستند. نکته مهم این است که داروی مورد استفاده در سفید کردن دندان توسط دندانپزشک با توجه به ساختار دندان شما تعیین می شود. میزان بلیچینگ رنگ دندان شما بسته به داروی مورد استفاده و ساختار دندان شما متفاوت است.بلیچینگ دندان بهتر است تحت نظارت متخصص دندانپزشک  انجام شود. 

در نهایت مناسب ترین گزینه های درمان بلیچینگ ممکن است با توجه به سبک زندگی، ملاحظات مالی و سلامت دهان بیمار انتخاب شود. زمانی که تغییر رنگ دندان به جنبه‌های رشدی، لکه‌های بیرونی [سیگار، رژیم غذایی] یا لکه‌های درونی [تتراسایکلین]، تغییرات دندانی مرتبط با سن یا تغییر رنگ ثانویه به ترومای دندان مربوط باشد، نتایج متفاوت خواهد بود.

 

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *