ایمپلنت یا بریج

ایمپلنت یا بریج؟

از دست دادن دندان ها می تواند تاثیر قابل توجهی بر ظاهر لبخند شما داشته باشد و در عین حال مشکلات عملکردی ایجاد کند. همچنین می‌تواند به اعتماد به نفس شما آسیب جدی وارد کند. دو مورد از رایج ترین راه حل هایی که متخصصان دندانپزشکی برای رفع این مشکلات استفاده می کنند، ایمپلنت دندان و بریج دندان هستند.

در حالی که هر دو رویکرد اساساً به چالش‌های یکسانی می‌پردازند، در سطح فنی، گزینه‌های بسیار متفاوتی را برای شما ارائه می‌دهند. اگر شما به دنبال راه‌حل مناسب برای دندان‌های از دست رفته هستید، مهم است که گزینه‌های درمانی آن را بدانید. همچنین مهم است که قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه آیا برای نیازهای خاص شما مناسب است، درک درستی از آنچه در بر دارد به دست آورید. در این متن آنچه شما باید در مورد ایمپلنت ها و بریج ها بدانید و پیدا کردن بهترین چیز برای شما آورده شده است.

بریج چیست؟

اگر دندان از دست رفته شما بین دو دندان سالم باشد، بریج دندان یک گزینه ترمیمی است که متخصص دندانپزشک شما ممکن است پیشنهاد دهد. بریج دندان از یک دندان مصنوعی که بین دو تاج آویزان است ساخته شده است که دندانپزشک شما در دو طرف آن را روی دندان های سالم شما می چسباند. پرسلن با رنگ دندان های اطراف شما مطابقت دارد. به طور خلاصه: پل دندانی فاصله بین دندان های شما را پر می کند. اگر در حال تعویض دندان یا دندان های نزدیک به پشت دهان خود هستید، بریج دندان ممکن است بهترین راه باشد. در ابتدایی ترین حالت، یک بریج شامل تاج هایی است که روی دندان های طبیعی شما در هر طرف دندان از دست رفته قرار می گیرند و یک دندان مصنوعی که شکاف بین آنها را تبدیل به “پل” می کند.

ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت یک دندان کاذب است که به ستون تیتانیومی که دندانپزشک حرفه ای شما در استخوان فک قرار می دهد متصل می شود.آن ها ها ظاهری بسیار طبیعی دارند و به جلوگیری از خراب شدن استخوان فک شما کمک می کنند. وقتی دندان ها می افتند یا کشیده می شوند، استخوان فک به مرور زمان کوچک می شود و ظاهر و لبخند چهره ما را تغییر می دهد. ایمپلنت در استخوان فک تعبیه شده است و استفاده از دندان جدید برای گاز گرفتن و جویدن استخوان را تحریک می کند و به جلوگیری از کوچک شدن آن کمک می کند. در واقع ایمپلنت های دندانی پایه های نخی کوچکی هستند که جایگزین ریشه های از دست رفته دندان می شوند.

 مزایا و معایب بریج های دندانی

 

مزایا:

  • وقتی جدید هستند طبیعی به نظر می رسند.
  • آنها عملکرد جویدن و صحبت کردن شما را بازیابی می کنند.
  • بریج‌ها از جابه‌جایی دندان‌های همسایه در شکافی که دندان‌های از دست رفته در آن‌ها باقی می‌ماند، جلوگیری می‌کند.
  • بریج ها نیازی به پیوند استخوان یا جراحی تهاجمی ندارند.
  • نصب پل معمولاً فقط دو بار طول می کشد که در طی چند هفته پخش می شود.
  • هزینه اولیه بریج معمولا کمتر از ایمپلنت است.
  • مزایای اصلی بریج این است که روند سریع‌تری دارد و در واقع شما آن جنبه جراحی را که با ایمپلنت دارید با بریج ندارید، بنابراین قطعا می تواند یک مزیت باشد.

معایب:

  • آنها برای همیشه دوام نمی آورند. غیرمعمول نیست که یک بریج بعد از پنج تا هفت سال نیاز به تعویض داشته باشد.
  • بیماران پس از دریافت بریج حفره ها و پوسیدگی دندان های بیشتری را گزارش می کنند. این به این دلیل است که مسواک زدن و کشیدن نخ دندان در اطراف آنها دشوار است.

به طور معمول، فرد می تواند بین هر دندان از نخ دندان استفاده کند. اما با یک بریج، شما سه دندان به هم وصل کرده اید و راهی برای قرار گرفتن بین آنها وجود ندارد. نخ دندان و ابزار خاصی برای قرار گرفتن زیر بریج وجود دارد، اما این یک مرحله دیگر در روال روزانه شماست و فقط کمی آزاردهنده‌تر است.

 مزایا و معایب ایمپلنت دندان

مزایا:

  • ایمپلنت های دندانی بیشتر از بریج ها ظاهر طبیعی خود را حفظ می کنند.
  • آنها عملکرد جویدن و صحبت کردن شما را بازیابی می کنند.
  • ایمپلنت های دندان مانع از جابجایی دندان های مجاور به شکافی می شوند که دندان های از دست رفته به جای مانده اند.
  • انها جایگزینی دندان را بدون آسیب رساندن به هیچ یک از دندان های همسایه شما ارائه می کنند.
  • ایمپلنت های دندانی حفره ایجاد نمی کنند.
  • ایمپلنت‌های دندانی می‌توانند مادام‌العمر دوام بیاورند، اگرچه تاج‌های روی ایمپلنت‌ها معمولاً فقط حدود 15 سال دوام می‌آورند.
  •  ایمپلنت های دندانی نیاز به مراقبت و نگهداری دارند. اما به طور معمول، تمیز نگه داشتن یک ایمپلنت تک دندان بسیار آسان تر از یک بریج است.

معایب:

  • نصب ایمپلنت نیاز به جراحی دهان دارد که با خطراتی مانند عفونت، آسیب عصبی یا آسیب سینوس همراه است.
  • از ابتدا تا انتها، نصب ایمپلنت و تاج دندان ممکن است تا شش ماه و چندین ویزیت طول بکشد.
  • ایمپلنت های دندانی ممکن است برای افراد زیر 18 سال که فک هایشان هنوز در حال رشد است مناسب نباشد.
  • به طور کلی انجام ایمپلنت طولانی‌تر است، بیشتر به این دلیل که ایمپلنت به چند ماه نیاز دارد.

چگونه انتخاب کنید چه چیزی برای شما مناسب است؟

هنگام تصمیم گیری بین ایمپلنت دندان و بریج دندان، فاکتورهای زیادی از جمله راحتی، هزینه و مدت زمانی که طول می کشد تا این فرآیند تکمیل شود، نقش دارند.  وقتی نوبت به انتخاب می رسد، دندانپزشک بهترین منبع شما است.

بعد از آن،  ترجیحات فردی بسیار مهم است:

  1. چقدر حاضر به درمان هستید؟
  2. چقدر سریع می خواهید این کار انجام شود؟
  3. نظر شما در مورد جراحی دهان چیست؟
  4. چقدر برای تمیز نگه داشتن آن تلاش خواهید کرد؟
  5. و در مورد مسائل تعویض و هزینه چطور؟
پیشنهادات ما
  • شما اگر عاداتی مانند سیگار کشیدن و جویدن تنباکو دارید، بریج دندان گزینه بهتری است.
  • اگر که شما هر یک از نگرانی های بهداشتی زیر را دارید و بسته به شدت آنها، یک بریج می تواند راه حل بهینه برای شما باشد:
  1. سکته قلبی اخیر (سکته قلبی)
  2. جراحی دریچه قلب
  3. مشکلات خونریزی ناشی از کمبود فاکتور 8 یا 9 در خون
  4. درمان فعال سرطان
  5. سوء مصرف مواد مخدر
  6. پوکی استخوان
  7. آرتروز
  8. یا اگر تحت درمان با کورتیکواستروئید هستید مثل همیشه حتما سابقه سلامتی خود را با دندانپزشک خود به طور کامل بررسی کنید تا بتوانید بهترین تصمیم را برای خود بگیرید.

اما بریج ها به اندازه ایمپلنت ها ظاهری طبیعی ندارند و بنابراین از نظر زیبایی شناختی نیز خوشایند نیستند و تمیز کردن آن ها به مراتب سخت تر است که درست انجام ندادن آن منجر به تشکیل جرم، کاهش سطح لثه و همچنین بوی بد دهان شود.

برخلاف بریج، ایمپلنت روی تکیه گاه خود می ایستد در حالی که نیروهای گاز گرفتن و جویدن روی ایمپلنت استخوان اطراف را تحریک می کند و از جمع شدن استخوان جلوگیری می کند. ایمپلنت های دندانی بر خلاف بریج های دندانی از دندان های دیگر برای حمایت استفاده نمی کنند. این به محافظت از دندان های اطراف کمک می کند.

امیدوار هستیم توضیحات به شما ایده داده باشد که کدام یک از گزینه درمانی را می خواهید دنبال کنید. اگر هنوز مطمئن نیستید کدام راه حل برای شما مناسب است یا سؤالی دارید، لطفاً با ما تماس بگیرید تا بهتر تشخیص دهید کدام درمان برای شما مناسب است.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *