جرم گیری دندان

هر چند وقت یک بار باید دندان را جرم گیری کنیم ؟

جرم گیری دندان یکی از رایج ترین اعمال دندانپزشکی است که در کلینیک های دندانپزشکی انجام می شود. جرم گیری دندان برداشتن پلاک یا جرم از بین و اطراف دندان است.

در واقع باکتری ها و بقایای غذا باعث ایجاد تجمع چسبنده روی دندان ها می شوند (به نام پلاک). در واقع بدون مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مناسب، پلاک ها سفت می شوند و مشکلاتی در بافت لثه ایجاد می کنند و در نتیجه لثه ها دردناک و ملتهب می شوند.

خوشبختانه ابزارهای اولتراسونیک می توانند پلاک سخت شده را به آسانی از بین ببرند. این همان چیزی است که متخصصان دندانپزشکی از آن به عنوان جرم گیری دندان یاد می کنند.

هر چند وقت یک بار باید جرم گیری دندان را انجام دهیم؟

بستگی دارد. برای هر فرد و دندان متفاوت است و نیاز به مراقبت متمایز دارد. برخی از بیماران ممکن است یک یا دو بار در سال نیاز به جرم گیری و صاف کردن ریشه داشته باشند. سایر بیماران ممکن است هر سه تا چهار ماه یک بار به آن نیاز داشته باشند.

علاوه بر این، توجه به این نکته مهم است که اگر دندان‌ها و ناحیه آسیب‌دیده لثه ضعیف هستند، ممکن است لازم باشد به طور مکرر به کلینیک مراجعه کنید تا دندان‌ها و روش‌های صاف کردن ریشه را انجام دهید.

آیا اغلب به این درمان ها نیاز دارید؟

هنگامی که جرم در امتداد لثه‌ها جمع می‌شود، شروع به حرکت به سمت پایین در زیر آنها می‌کند و روی ریشه دندان‌ها جمع می‌شود. این فرآیند باعث ایجاد یک پاسخ ایمنی می شود که در آن بافت ها از دندان عفونی دور می شوند و منجر به تحلیل استخوان و تحرک دندان می شود. اگر به طور کامل تمیز نشوند و روند بیماری متوقف نشود، دندان های شما به اندازه کافی حمایت خود را از دست می دهند که در نهایت می افتند.

اگر که دندان‌هایتان آسیب‌پذیر هستند، مرتباً عمل جرم‌گیری و صاف کردن ریشه دندان را انجام دهید. دندان هایی با مینای نازک یا ضعیف یا سطوحی که احساس ناهمواری دارند نیاز به درمان های مکرر دارند. در این موارد ورود به پلاک آسان‌تر است.

چه عواملی باعث بروز بیماری لثه می شود؟

  • بهداشت دهان : کسانی که به اندازه کافی مسواک نمی زنند یا نخ دندان نمی کشند، باعث می شوند باکتری ها در اطراف لثه و دندان جمع شوند و در نتیجه بیماری لثه ایجاد شود.
  • ژنتیک : سابقه خانوادگی بیماری لثه ممکن است نشان دهنده خطر بیشتر ابتلا به بیماری لثه باشد.
  • دیابت: بیماران مبتلا به دیابت در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری لثه هستند زیرا سطح قند بیشتری در بزاق وجود دارد. هرچه دیابت شما بهتر مدیریت شود، خطر کمتری دارد.
  • سن: هر چه سن شما بالاتر باشد، با تغییر سیستم ایمنی بدن، خطر ابتلا به بیماری لثه بیشتر می شود.
  • سیگار: سیگار جریان خون را در بافت لثه محدود می کند و لثه را مستعد عفونت می کند.
  • دندان قروچه: اگر دندان قروچه دارید و یک بیماری زمینه ای لثه دارید، می توانید تکیه گاه دندان را با سرعت بیشتری از بین ببرید.
  • فشار: سطوح بالای استرس می تواند بر سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارد و مبارزه با عفونت ها را برای بدن دشوارتر کند.
  • داروها: برخی از داروها بر سلامت دهان تأثیر می گذارند و باعث خشکی دهان، رشد بیش از حد لثه ها یا سایر مسائلی می شوند که بیماران را در معرض خطر بیشتری برای بیماری لثه قرار می دهد.

به عنوان یک قاعده کلی، افرادی که دندان‌ها و لثه‌های سالمی دارند معمولاً هر شش ماه یک بار به تمیز کردن نیاز دارند. اگر در گذشته با بیماری لثه دست و پنجه نرم کرده اید، احتمال اینکه ویزیت های شما 3 تا 4 ماه فاصله داشته باشد بیشتر است.

مشکلاتی که ممکن است هنگام نادیده گرفتن بیماری های لثه و درمان با آن مواجه شوید چیست؟

  1. اگر بیماری لثه موجود را نادیده بگیرید، بدتر و شدیدتر می شود. باکتری هایی که در داخل دندان ها و لثه های شما گیر کرده اند در نهایت لایه ضخیم تری را در اطراف دندان ها و ناحیه لثه آسیب دیده تشکیل می دهند.
  2. به دلیل این بیماری، درد غیر قابل تحملی را احساس خواهید کرد و در بخشی از ناحیه آسیب دیده ممکن است خونریزی و تورم ایجاد شود که باعث ایجاد آن درد می شود.
  3. بیماری لثه باعث ضعیف شدن سطح عفونی لثه و دندان می شود.
  4. دندان های شما ممکن است بیفتند. این روی لبخند شما تأثیر می گذارد و خوراک شما را مختل می کند.
  5. ممکن است هیچ انتخاب دیگری نداشته باشید و نیاز به انتخاب درمان های گران تری مانند ایمپلنت دندان داشته باشید.
  6. اختلالات دندانی می تواند منجر به مشکلات روانی مانند افسردگی شود و بر سلامت عمومی نیز تأثیر بگذارد.

چگونه می توان از بیماری های لثه جلوگیری کرد؟

  • دندان های خود را به طور منظم با محصولات دندانپزشکی با کیفیت تمیز کنید.
  • فقط از مسواک های نرم و محصولات دارویی استفاده کنید.
  • دهانشویه توصیه شده توسط دندانپزشک یا از آب گرم مخلوط با نمک استفاده کنید.
توصیه های مراقبتی توسط دندانپزشک
  • دهانشویه های حساسیت زدا (برای کمک به کاهش تورم و ناراحتی پس از جرم گیری)
  • دو بار در روز مسواک بزنید
  • مسواک را به طور معمول تعویض کنید
  • روش درست مسواک زدن را انجام دهید
  • به طور منظم نخ دندان بکشید
  • روش درست نخ دندان کشیدن را انجام دهید
  • دهان را با آب گرم و نمک بشویید
  • به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید
    ضروری است که دستورالعمل های مراقبت پس از جرم گیری را به دقت دنبال کنید تا لبخندی سالم و شاداب داشته باشید.

آیا می دانستید بیماری فعال لثه به طور مستقیم با مشکلات سلامتی مانند دیابت، ناباروری و بیماری های قلبی عروقی مرتبط است؟ حتی اگر ورزش می‌کنید و درست غذا می‌خورید، تجمع بیش از حد روی دندان‌ها می‌تواند سلامت شما را به خطر بیندازد.

برنامه ریزی منظم برای بررسی و تمیز کردن، تعداد باکتری ها را در دهان شما محدود می کند و در نتیجه، خطر انتشار آنها به سیستم قلبی عروقی شما را محدود می کند.

چکاپ شش ماهه خود را قبل از تکمیل برنامه خود رزرو کنید تا به طور غیر منتظره مشکلی برای دندان هایتان ایجاد نشود.

سالم نگه داشتن لبخند شما با حضور یک تیم مناسب آسان است.

امروز با ما تماس بگیرید.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *