کاربرد بوتاکس برای درمان کوتاهی طول تاج دندان

کاربرد بوتاکس برای درمان کوتاهی طول تاج دندان

روش های سنتی درمان لبخند لثه ای شامل افزایش طول تاج دندان و جراحی لثه است. با این حال، بوتاکس روشی نوآورانه تر و اغلب کمتر تهاجمی تر برای درمان لبخند لثه ای و رفع کوتاهی طول تاج دندان ارائه می دهد. این شامل تزریق بوتاکس به ماهیچه هایی است که حرکت لب را کنترل می کنند.

بوتاکس می تواند برای رفع نگرانی های سلامت پریودنتال مانند اختلال TMJ و همچنین برای اهداف دندانپزشکی زیبایی استفاده شود. پنج مورد از رایج‌ترین موارد استفاده از بوتاکس در دندانپزشکی زیبایی عبارتند از: اصلاح لبخند لثه‌ای، رفع یک لبخند رو به پایین، رفع خطوط و چین و چروک‌های پیری صورت و سازگاری با دندان مصنوعی جدید.

لبخند لثه ای – کاربرد بوتاکس برای درمان کوتاهی طول تاج دندان

لبخند لثه‌ای لبخندی است که در آن لثه بیش از حد نمایش داده می شود. روش های سنتی درمان لبخند لثه ای شامل افزایش طول تاج و جراحی لثه است. با این حال، بوتاکس روشی نوآورانه تر و اغلب کمتر تهاجمی تر برای درمان لبخند لثه ای ارائه می دهد. این شامل تزریق بوتاکس به ماهیچه هایی است که حرکت لب را کنترل می کنند. بوتاکس لب بالایی را شل می کند و به لثه های کمتری اجازه می دهد هنگام لبخند زدن ظاهر شوند.

هر لبخندی جذابیت منحصر به فرد خود را دارد و برخی افراد فکر می‌کنند که لبخند لثه‌ای می‌تواند شما را شادتر نشان دهد. با این حال، بسیاری از مردم به این نوع لثه های خود علاقه ندارند و تمام تلاش خود را می کنند تا متفاوت لبخند بزنند یا اصلاً لبخند نزنند. با تزریق بوتاکس، می توانید بدون اینکه خط لثه خود را آشکار کنید، لبخند بزنید.

بوتاکس ترکیبی است که بسیاری از متخصصان زیبایی از آن برای درمان چین و چروک های صورت استفاده می کنند. در جزئیات، این یک سم است که با استفاده از کلستریدیوم بوتولینوم ساخته می شود. استفاده از آن در حداقل مقادیر ایمن و موثر است. در مقادیر زیاد، می تواند منجر به بوتولیسم شود. بنابراین، همیشه مهم است که یک پزشک متخصص آن را انجام دهد.

چه چیزی باعث لبخند لثه ای می شود؟ – کاربرد بوتاکس برای درمان کوتاهی طول تاج دندان

معمولاً هنگام لبخند زدن فقط گوشه لثه‌های شما دیده می‌شود، اما این برای همه صدق نمی‌کند.

لبخند لثه ای یک بیماری یا نقص نیست، بلکه یک ویژگی طبیعی صورت شماست. بسیاری از افراد از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به این نوع لبخند هستند، اگرچه ممکن است زمانی که بافت لثه بیش از حد رشد می کند نیز رخ دهد.

لبخند لثه ای اغلب به دلیل کوتاهی یا بیش فعال بودن لب بالایی ایجاد می شود که به سمت بالا خم می شود و لثه های شما را آشکار می کند. ممکن است بتوانید با سفت کردن لب‌هایتان از ظاهر شدن لثه‌های خود جلوگیری کنید، اما این تنها یک حرکت موقتی و کنترل شده است.

این جایی است که بوتاکس وارد می‌شود و  ماهیچه‌های کوچکی که مسئول جدا کردن لب بالایی از دندان‌ها هستند را فلج می کند، دندانپزشک شما می‌تواند به طور طبیعی لبخند شما را بهتر کند و از ظاهر شدن لثه‌ها جلوگیری کند.

بوتاکس چیست ؟ – کاربرد بوتاکس برای درمان کوتاهی طول تاج دندان

سم بوتولینوم A یا به اختصار بوتاکس، ماده ای از کلستریدیوم بوتولین است که با مسدود کردن سیگنال های عصبی به آرامش عضلات کمک می کند. بوتاکس و نقش آن در زمینه پزشکی سالهاست که وجود دارد.

ایده استفاده از این سم به عنوان یک درمان جایگزین به خاطر جاستینوس کرنر، یک پزشک آلمانی مطرح شد. اکتشاف کرنر در مورد این سم نشان داد که چگونه می تواند انتقال سیگنال را در سیستم عصبی سمپاتیک محیطی فرد قطع کند. او همچنین مشاهده کرد که این پدیده انتقال حسی را دست نخورده باقی خواهد گذاشت.

در سال 1949، دکتر آرنولد بورگن کشف کرد که این سم مانع انتقال عصبی عضلانی می شود. پس از آزمایش موفقیت آمیز دانشمندان مختلف، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) استفاده از سویه نوع A را برای درمان برخی بیماری ها و بهبود ظاهر تایید کرد.

پنج کاربرد بوتاکس در دندانپزشکی زیبایی

بوتاکس می تواند به رفع نگرانی های مربوط به سلامت پریودنتال، مانند اختلال TMJ، و برای اهداف دندانپزشکی زیبایی کمک کند. پنج مورد از رایج ترین موارد استفاده از بوتاکس در دندانپزشکی زیبایی عبارتند از: اصلاح لبخند لثه ای، رفع یک لبخند رو به پایین، رفع خطوط و چین و چروک های پیری صورت و سازگاری با دندان مصنوعی جدید.

لبخند لثه ای

لبخند لثه‌ای که به آن نمایش بیش از حد لثه نیز می‌گویند، زمانی اتفاق می‌افتد که لثه‌ها بیش از آنچه بیمار می‌خواهد نشان داده می شوند.

درمان های سنتی لبخند لثه ای شامل افزایش طول تاج و جراحی لثه است. با این حال، بوتاکس روشی نوآورانه تر و اغلب کمتر تهاجمی تر برای درمان لبخند لثه ای ارائه می دهد. این شامل تزریق بوتاکس به ماهیچه هایی است که حرکت لب را کنترل می کنند. بوتاکس لب بالایی را شل می کند و به لثه های کمتری اجازه می دهد هنگام لبخند زدن ظاهر شوند.

یک لبخند خمیده

عضله در قسمت پایین صورت به عنوان depressor anguli oris شناخته می شود. هنگامی که این عضله بیش از حد فعال باشد، می تواند منجر به لبخندی بریده بریده شود. این موضوع میتواند باعث شود که فرد طوری به نظر برسد که در حال اخم کردن است در حالی که نیست.

دندانپزشکان می توانند برای تضعیف این عضله، بوتاکس تزریق کنند و لبخندی را به سمت پایین بهبود ببخشند. البته، هر بیمار متفاوت است و مهم است که ابتدا با دندانپزشک مشورت کنید تا مشخص شود که آیا بوتاکس برای شما مناسب است یا خیر.

رفع خطوط پیری صورت

خطوط پیری صورت اغلب در اطراف لب های بالا و پایین ایجاد می شود. این معمولاً از پیری طبیعی ناشی می‌شود و با قرار گرفتن در معرض بیش از حد اشعه ماوراء بنفش، ژنتیک، سیگار کشیدن و عوامل دیگر سرعت می‌گیرد. هنگامی که این اتفاق می افتد، تزریق بوتاکس می تواند این خطوط پیری اطراف لب را کاهش داده یا از بین ببرد و لبخند بیمار را بهبود بخشد.

تقویت لبخند

هر کسی که از لبخند خود ناراضی است به دلیل نقص در لب های خود باید در نظر داشته باشد که چگونه بوتاکس می تواند به آنها کمک کند لبخند خود را تقویت کنند. هر مورد متفاوت است و هر زمان که لب ها مانع زیبایی لبخند شوند، بوتاکس اغلب راه حلی است که ارزش بررسی دارد.

تنظیم دندان مصنوعی جدید

دندان مصنوعی به ظاهر لبخند افراد پس از درمان پروتز کمک می کند. بوتاکس می تواند به کاهش ناراحتی و تورم در طول دوره تنظیم کمک کند و  باعث می شود که کل فرآیند پروتزها موثرتر باشد و روند مراقبت های بعدی به طور کلی کمتر ناراحت کننده باشد.

نحوه عملکرد بوتاکس

این دارو با مسدود کردن سیگنال‌های مغز به اعصاب، عضلات را شل می‌کند. از طریق یک سوزن کوچک به ناحیه مورد نظر تزریق می شود.

در عرض یک یا دو هفته، بیماران باید شروع به دیدن نتایج از دارو کنند. اثرات آن می تواند تا شش ماه ادامه داشته باشد و در این زمان بیمار می تواند دوز دیگری دریافت کند.

این درمان ممکن است هر چند ماه یکبار بسته به مورد و شرایط منحصر به فرد بیمار انجام شود. نتایج و فواید معمولاً بسته به مورد بیمار حدود سه تا چهار ماه باقی می ماند. برخی از بیماران ممکن است تنها به یک درمان نیاز داشته باشند.

کاندیدای بوتاکس

بسیاری از درمان ها از روش های مرسوم پیروی نمی کنند. بنابراین، استفاده از بوتاکس در زمینه پزشکی بی سابقه نیست. بسیاری از محققان مطالعاتی را برای یافتن راه های بیشتری برای استفاده از بوتاکس در پزشکی انجام داده اند.

کاندیدهای خوب برای درمان بوتاکس شامل افراد بین 18 تا 65 سال، کسانی که نگرانی های زیبایی یا بیماری های دندانی مانند TMJ دارند، کسانی که به دنبال درمان غیرتهاجمی برای خود هستند.

بهترین بخش این است که تزریق بوتاکس کم تهاجمی و موقتی است، بنابراین اگر تصمیم به پیگیری نداشته باشید، به تدریج از بین می روند. اگر هم از لبخند جدید خود راضی هستید، می‌توانید در یک جلسه آن را امتحان کنید و با درمان‌های مکرر، نتایج شما طولانی‌تر باقی خواهد ماند.

فقط مقدار کمی از سرم در ناحیه کم عمق بالای لب شما تزریق می شود، بنابراین این روش ایمن و سریع است. حتی می توانید بلافاصله بعد از آن به سر کار خود بازگردید، البته تا زمانی که از ورزش های شدید یا بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.

بعد از تزریق، کبودی و التهاب خفیف شایع هستند، اما با شروع جذب سم توسط بدن، از بین می روند. نتایج ممکن است زمان بر باشد، به خصوص اگر اولین درمان شما باشد، بنابراین سعی کنید لبخند خود را در روزهای بعد از تزریق تمرین کنید.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *