ارتودنسی شفاف یا الاینر

ارتودنسی شفاف یا الاینر چیست؟

ارتودنسی شفاف یا الاینرها سینی های نازک و شفافی هستند که متناسب با دندان شما ساخته شده اند. بر خلاف بریس های فلزی، ترازها قابل جابجایی هستند.

بریس های شفاف نوعی درمان ارتودنسی است که برای صاف کردن دندان ها استفاده می شود. آنها می توانند طیف گسترده ای از مشکلات ارتودنسی، از جمله دندان های کج، شلوغ، فاصله دار و روی هم را اصلاح کنند.

بریس های شفاف نسبت به بریس های فلزی راحت تز هستند و کمتر به چشم می آیند. بسیاری از متخصصان ارتودنسی بریس های شفاف را برای بزرگسالان و نوجوانان ارائه می دهند.

فرآیند بریس های شفاف

– ارتودنسی شفاف دقیقاً مانند بریس های فلزی است با این تفاوت که مواد استفاده شده شفاف هستند. براکت ها به جای فلز از جنس چینی هستند و رنگی متناسب با رنگ دندان شما دارند.

-کش ها شفاف هستند به طوری که به سختی قابل توجه هستند و سیم کمانی می تواند سفید باشد تا مهاربندها تا حد امکان نامحسوس باشد.

-براکت های چینی می توانند به مرور زمان کمی لکه دار شوند. با این حال، آنها تا حد امکان غیر اختلال طراحی شده اند. الاستیک ها ممکن است زرد شوند، اما در هر ویزیت ارتودنسی آنها را تعویض می کنیم.

-با بریس‌های شفاف، می‌توانیم حتی چالش‌برانگیزترین موارد مانند اوربایت شدید، آندربایت و حتی کراس بایت را با نتایج باکیفیت درمان کنیم.

 

بریس های شفاف در مقابل فلز: تفاوت چیست؟

وقتی کلمه “بریس” را می شنوید، احتمالاً بریس های فلزی سنتی را تصور می کنید. این وسایل دندانپزشکی دندان های شما را با استفاده از نوارها، براکت ها و سیم های فولادی ضد زنگ صاف می کنند.

بریس های شفاف مانند بریس های فلزی سنتی عمل می کنند. اما آنها از براکت های سرامیکی و سیم های مات تشکیل شده اند تا با سایه دندان های طبیعی شما مطابقت داشته باشند. در نتیجه بریس های شفاف در مقایسه با بریس های فلزی کمتر به چشم می آیند.

بریس های شفاف به اندازه بریس های فلزی قوی نیستند. به همین دلیل، صاف کردن دندان ها با استفاده از بریس های شفاف ممکن است کمی بیشتر طول بکشد.

توجه: بین براکت های شفاف براکت و تراز کننده های ارتودنسی شفاف (مانند Invisalign و ClearCorrect) نیز تفاوت وجود دارد. در حالی که بریس‌های شفاف از اجزای مشابه براکت‌های فلزی (مانند براکت‌ها و سیم‌ها) استفاده می‌کنند، الاینرهای ارتودنسی سینی‌های پلاستیکی قابل جابجایی هستند که به خوبی روی دندان‌های شما قرار می‌گیرند. هر دو مزایا و معایب دارند. با دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی صحبت کنید تا بفهمید کدام گزینه برای شما بهترین است.

چرا از بریس های شفاف استفاده می شود؟

ارتودنتیست ها از بریس های شفاف برای اصلاح طیف گسترده ای از مشکلات ناهماهنگی استفاده می کنند، از جمله:

  • مال اکلوژن (زمانی که نیش شما خاموش است).
  • کراس بایت (زمانی که دندان های پایین شما در قسمت بیرونی دندان های بالایی قرار دارند).
  • اپن بایت (زمانی که دندان های جلویی بالا و پایین شما با هم برخورد نمی کنند یا روی هم قرار نمی گیرند).
  • شلوغی.
  • شکاف ها یا فضاها.بریس های شفاف علاوه بر افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس شما به بهبود سلامت و عملکرد دهان و دندان کمک می کنند. هنگامی که دندان های شما به درستی در یک راستا قرار نگرفته اند، می تواند خطر پوسیدگی و بیماری لثه را افزایش دهد. همچنین نحوه ی تمیز شدن دندان ها زمانی که شلوغ یا روی هم قرار گرفته اند دشوارتر است. هم ترازی مناسب خطر مشکلات جویدن را کاهش می دهد.
قبل از اینکه بخواهیم بریس های شفاف خود را بگیریم چه کاری انجام دهیم؟

ابتدا باید برای معاینه به دندانپزشک یا ارتودنتیست مراجعه کنید. آنها سلامت دهان و دندان شما را بررسی می کنند و می بینند که آیا شما واجد شرایط استفاده از بریس های شفاف هستید یا خیر. اگر پوسیدگی گسترده دندان، بیماری لثه یا تحلیل لثه دارید، ابتدا دندانپزشک باید این مشکلات را درمان کند.

بریس های شفاف چگونه قرار می گیرند؟

ارتودنتیست شما براکت های سرامیکی شفاف را با استفاده از سیمان مخصوص دندان به سطوح جلویی دندان های شما می چسباند. هنگامی که براکت ها در جای خود قرار گرفتند، متخصص ارتودنسی یک سیم همرنگ دندان را به براکت ها می چسباند و با استفاده از نوارهای فلزی روی دندان های آسیاب پشتی، سیم را محکم می کند. در نهایت، آنها الاستیک های شفاف را به براکت های شما اضافه می کنند تا سیم را محکم در جای خود نگه دارند.

در بیشتر موارد، حدود یک تا دو ساعت طول می کشد تا متخصص ارتودنسی بریس های شفاف را قرار دهد.

بعد از اینکه بریس های شفاف را گرفتید چه انتظاری می توانید داشته باشید؟

بعد از اینکه بریس‌های شفاف خود را پوشیدید، ممکن است حساسیت و ناراحتی خفیفی را تجربه کنید. این عوارض طبیعی هستند و باید طی چند روز از بین بروند. در عین حال، می توانید از مسکن های بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن برای کاهش علائم خود استفاده کنید.

همچنین باید از غذاهای سفت، ترد یا چسبناک دوری کنید، که می‌توانند براکت‌های سرامیکی شما را از جا کنده یا بشکنند. متخصص ارتودنسی لیستی از مواردی که باید از آنها اجتناب کنید در اختیار شما قرار می دهد.

براکت های شفاف چه مدت روی دندان باقی می مانند؟

به طور متوسط بین 12 ماه تا 36 ماه طول می کشد تا دندان های شما با بریس های شفاف صاف شود. در مقایسه، به طور متوسط 20 ماه طول می کشد تا درمان با استفاده از بریس های فلزی کامل شود. طول درمان به شدت ناهماهنگی بستگی دارد.

در این لیست چند نوع از غذاهایی که بهتر است بعد از بستن بریس استفاده کنید نام برده شده است :

غذاهایی که باید از انها اجتناب کنید:

  1. غذاهایی که گاز می زنید (سیب، هویج، ذرت روی بلال).
  2. غذاهای ترد مانند (چیپس، یخ، ذرت بو داده).
  3. غذاهای جویدنی یا چسبنده (کارامل، تافی، شیرین بیان، آدامس).
  4. غذاهای سفت (آب نبات سفت، آجیل).
  5. غذاهای لکه دار (قهوه، چای، شراب قرمز، سس گوجه فرنگی، سس سویا).
غذاهایی که باید استفاده کنید:

غذاهای زیادی وجود دارد که می توانید با استفاده از بریس های شفاف از آنها لذت ببرید. در اینجا فقط چند نمونه آورده شده است:

  1. پاستا
  2. برنج
  3. نان های نرم
  4. گوشت های نرم:جوجه و بوقلمون
  5. پنیر
  6. همه نوع از سبزی های پخته شده
  7. موز
  8. ماست
  9. اسموتی ها
  10. ژلاتین
چند نکته برای تمیز و سالم نگه داشتن دهان با بریس:
  • هر روز دو تا سه بار مسواک بزنید.
  • روزی یکبار بین دندان هایتان نخ دندان بکشید.
  • از خوردن این نوع غذاها و نوشیدنی های تیره رنگ مانند قهوه، چای، شراب قرمز و سس های حاوی گوجه فرنگی خودداری کنید.
  • برای معاینه و تمیز کردن به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

 

 

 

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *