تراش لمینت دندان

تراش لمینت دندان

تراش لمینت دندان در چه زمان هایی انجام می شود و چگونه می توانیم این تراش ها را بر روی دندان های خودمان داشته باشیم. در چند مورد و موقعیت است که این مدل از تراش ها بر روی دندان ها باید ایجاد شود. به همین دلیل نیز بهتر است حتما در کلینیک هایی این کار را انجام دهید که از بابت نتیجه کارشان نهایت رضایت را دارید.

تراش لمینت دندان

تراش لمینت دندان چیست؟

تراش لمینت دندان، یکی از مراحلی است که برای زیبایی دندان ها انجام می شود. در واقع می توان گفت که این کار به منظور ایجاد بستر مناسب برای قرارگیری روکش لمینت بر روی دندان انجام می شود. میزان تراش دندان برای لمینت، به عوامل مختلفی بستگی دارد. برخی از مهم ترین این عوامل و موارد می توانند شامل نوع لمینت، وضعیت دندان ها، و مهارت دندانپزشک باشند. بنابراین این مولفه ها را در نظر داشته باشید.

دلایل تراش دندان برای لمینت ها

زمانی که موضوع تراش لمینت دندان پیش می آید، یک سری از افراد این نکته نیز برایشان سوال می شود که چرا در زمان لیمنت کردن دندان ها، باید حتما سطح دندان های فرد تراش داده شود. این موضوع برای برخی از افراد تبدیل به معضل می شود که در این بخش به آن خواهیم پرداخت.

چسبیدن لمینت به دندان

مهمترین دلیل تراش دندان برای لمینت، این است که برای اینکه روکش لمینت روی دندان بچسبد و پیوند محکمی ایجاد شود، لازم است بخشی از مینای دندان تراشیده شود.

تراز کردن دندان ها

در برخی موارد، دندان ها دارای ناهنجاری هایی هستند که با لمینت برطرف می شوند. در این موارد، دندانپزشک برای تراز کردن دندان ها، مقداری از آنها را می تراشد.

رفع پوسیدگی ها و نواقص احتمالی دندان

در صورتی که دندان ها دارای پوسیدگی یا نواقص دیگری باشند، دندانپزشک قبل از نصب لمینت، آنها را ترمیم می کند.

ایجاد استحکام بیشتر برای لمینت

در صورتی که دندان ها دارای استحکام کافی نباشند، دندانپزشک مقداری از آنها را می تراشد تا روکش لمینت بتواند به خوبی روی آنها قرار بگیرد.

تراش لمینت دندان

دلایل تراش لمینت دندان

چه دلایلی برای تراش لمینت دندان وجود دارد؟ گاهی اوقات یک سری از اشکالات به وجود می آید که نیاز به تراش دادن لمینت های دندانی است. این موارد را نیز در این بخش بررسی می کنیم.

بزرگتر بودن لمینت ها

اولین نکته مربوط به بزرگ تر بودن سایز لمینت ها است. زمانی که لمینت های دندانی بزرگ تر از دندان ها طراحی و ساخته شده باشند، لازم است که کمی تراش داده شوند.

طرح نامناسب و برآمدگی

مورد بعدی در خصوص طرح نامناسب و برآمدگی هایی است که ممکن است پس از ساخت بر روی لمینت ها باقی مانده باشد. این موضوع سبب می شود تا نیاز به تراش لمینت دندان نیز به وجود بیاید که بتوانید لمینت ها را برای استفاده در دهان مناسب کنید.

میزان تراش لمینت دندان چقدر است؟

میزان تراش دندان برای لمینت، به عوامل مختلفی مانند نوع لمینت، وضعیت دندان ها، و مهارت دندانپزشک بستگی دارد. به طور کلی، میزان تراش دندان برای لمینت سرامیکی بیشتر از لمینت کامپوزیتی است. در لمینت سرامیکی، مقدار تراش دندان حدود 0.5 تا 1 میلی متر است، در حالی که در لمینت کامپوزیتی، مقدار تراش دندان حدود 0.2 تا 0.3 میلی متر است.

عوارض تراش لمینت دندان

زمانی که تراش لمینت دندان را انجام می دهید، یک سری معایب و عوارض را نیز باید در نظر داشته باشید و به جان بخرید. این موارد و نکات سبب می شوند تا بدانید که این کار در نهایت سبب بروز چه مشکلاتی خواهد شد.

کاهش استحکام لمینت ها

اولین نکته ای که در خصوص تراش لمینت دندان می تواند وجود داشته باشد، مربوط به کاهش پیدا کردن استحکام لمینت ها است. زمانی که این مدل از روکش های دندانی را تراش دهید، قطعا استحکام و مقاومت روز اول را ندارند. به همین دلیل نیز ترجیحا تا حد ممکن بهتر است این کار را نکنید.

ایجاد حساسیت های دندانی

اگر تراش لمینت دندان بر روی دندان هایی باشد که در حال حاضر لمینت شده اند، امکان بروز حساسیت های دندانی وجود دارد. برای حل این معضل حتما در نظر داشته باشید که تا حد ممکن لمینت های کار گذاشته شده روی دندان ها را تراش ندهید.

ایجاد درد و خونریزی

روکش لمینت بر روی دندان های شما چسبانده شده است. گاهی اوقات در جریان تراش لمینت دندان، امکان بروز درد و خونریزی وجود دارد که بسیار مهم است. با اینکه این مقدار از درد و خونریزی می تواند کم باشد اما برای بسیاری از افراد این موضوع بسیار مهم است.

انواع تراش دندان برای لمینت

به طور کلی، دو نوع تراش دندان برای لمینت وجود دارد:

  • تراشیدن دندان با دستگاه : در این روش، دندانپزشک با استفاده از دستگاهی به نام فرز دندان، مقداری از مینای دندان را می تراشد. این روش نسبت به روش دستی، دقیق تر و سریع تر است.
  • تراشیدن دندان با دست : در این روش، دندانپزشک با استفاده از ابزارهای دستی، مقداری از مینای دندان را می تراشد. این روش نسبت به روش دستگاهی، زمان برتر است، اما کنترل بیشتری بر روی میزان تراش دندان دارد.

مراحل تراش لمینت دندان چیست؟

تراش لمینت دندان بنا به هر دلیلی که باشد، نیاز دارد تا طبق یک سری از مراحل انجام شود. این مراحل و موارد را در این بخش بررسی خواهیم کرد.

  1. معاینه دندان ها: دندانپزشک ابتدا دندان ها را معاینه می کند تا از سلامت آنها اطمینان حاصل کند.
  2. ایجاد طرح لبخند: دندانپزشک با استفاده از نرم افزارهای دندانپزشکی، طرح لبخند جدید بیمار را طراحی می کند.
  3. تراشیدن دندان ها: دندانپزشک با استفاده از یکی از روش های ذکر شده، مقداری از مینای دندان را می تراشد.
  4. تهیه روکش لمینت: روکش لمینت با استفاده از روش های مختلفی مانند CAD/CAM یا ساخت دستی، تهیه می شود.
  5. نصب روکش لمینت: روکش لمینت توسط دندانپزشک روی دندان ها نصب می شود.

تراش لمینت دندان

کلام پایانی

در مواقعی که تراش لمینت دندان اهمیت زیادی دارد، حتما باید این موضوع را در نظر بگیرید و مدنظر قرار دهید که چرا باید این کار را انجام دهید. زمانی که از بابت دلیل انجام کاری مطمئن شدید، بهتر است بدانید که در کجا می توانید دندان ها و لمینت های روی آن ها را به شکل خوبی تراش دهید که از بابت نتیجه مطمئن باشید. کلینیک دندان پزشکی مهر شریعتی یکی از گزینه های بسیار مناسب در این خصوص است. در این مرکز تخصصی می توانید تراش های اصولی و ظریفی که نیاز است را بر روی دندان های خودتان بدهید.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *