دوام کامپوزیت دندان

دوام کامپوزیت دندان

دوام کامپوزیت دندان می تواند تحت تاثیر مولفه های مختلفی باشد. زمانی که می خواهید میزان دوام داشتن و مقاوم بودن کامپوزیت های دندانی را چک کنید، حتما به این نکته نیز توجه داشته باشید که دوام کامپوزیت ها می توانند هم سلامتی و هم هزینه هایی که صرف می کنید را تحت تاثیر قرار دهد. معمولا میزان ماندگاری و طول عمر کامپوزیت ها بین 7 ا 15 سال است. اینکه 7 سال این موضوع طول بکشد و یا حتی در همان چند ماه اول لب پر شدگی کامپوزیت ها را تجربه کنید، کاملا بستگی به مواردی همچون نحوه نگهداری، جنس کامپوزیت و… دارد. در ادامه این مقاله از کلینیک دندان پزشکی مهر شریعتی تمام سعی و تلاش خود را کرده ایم تا این مسئله و مولفه های مربوط به آن را به طور کامل شرح و بسط دهیم.

دوام کامپوزیت دندان

مولفه های مهم در دوام کامپوزیت دندان

همان طور که گفته شد مولفه های مختلف و مهمی می توانند میزان دوام داشتن کامپوزیت ها را تحت تاثیر قرار دهند. اگر این موارد را در همان ابتدا بدانید، خودتان می توانید طول عمر دندان های خود را افزایش دهید.

جنس مواد کامپوزیت

اولین و مهم ترین نکته تاثیر گذار آن است که مواد مورد نظر خودتان را از چه جنسی انتخاب می کنید. جنس مواد کامپوزیت دندان می توانند دارای سه درجه کیفیتی باشند. بهتر است حتما موادی را انتخاب کنید که برای کامپوزیت کردن دندان های شما مناسب باشند.

نحوه کامپوزیت گذاری

مورد و نکته بعدی در خصوص نحوه کامپوزیت گذاری است. پزشک معمولا طی یک الی دو جلسه دندان های شما را کامپوزیت می کند. اگر این فرایند به شکل دقیق و درستی اجرا نشود، کامپوزیت ها ممکن است دچار شکستگی و لب پر شدگی شوند.

نوع چسب مورد استفاده

مواد کامپوزیت به شکل سیال هستند و باید حتما به وسیله نوعی چسب بر روی دندان ها چسبانده شوند. اگر چسب استفاده شده بر روی دندان ها مناسب نباشد، کامپوزیت ها به خوبی چسبانده نمی شوند و ممکن است در عرض مدت کوتاهی دچار جدا شدگی و ورقه ورقه شدن شوند.

رعایت اصول نگهداری از دندان

حتما نکات مهمی که پزشک به شما گوشزد می کند را رعایت کنید. این نکات سبب می شوند تا بتوانید کامپوزیت ها را بهتر نگهداری کنید. معمولا این نکات هم برای مرحله پیش از کامپوزیت کردن دندان ها و هم برای مرحله پس از کامپوزیت کردن دندان ها می باشد.

ترتیب دندان ها

دندان هایی که کامپوزیت می شوند باید حتما از حالت H گونه خارج باشند. زمانی که دندان های خود را بر روی هم قرار می دهید، اگر دندان های فک بالایی دقیقا مماس بر روی دندان های فک پایینی شوند، ممکن است با مشکل مواجه شوید. این موضوع می تواند در لب پر شدگی مواد کامپوزیت اثر منفی داشته باشد.

به طور کلی میزان دوام کامپوزیت ها می تواند بین چند ماه تا چندین سال باشد. هر قدر نکات و موارد مطرح شده را بهتر و بیشتر رعایت کنید، دوام بیشتری را نیز در این نوع از روکش های دندانی می توانید ببینید. فراموش نکنید که معمولا روکش های دندانی مختلف و متنوعی وجود دارد اما کامپوزیت به چندین دلیل مهم می تواند نسبت به دیگر موارد گزینه مناسب تری باشد.

دوام کامپوزیت دندان

نکات مهم در افزایش دوام کامپوزیت دندان ها

همان طور که گفته شد یک سری نکات و موارد وجود دارند که پیش از کامپوزیت کردن و پس از انجام دادن این کار زیبایی باید در نظر بگیرید. معمولا نکاتی که بیان می شوند، به جهت حفظ کیفیت این مواد و همچنین افزایش دوام و طول عمر آن ها است.

توجه به نوع غذای مصرفی

اولین نکته در خصوص نوع غذایی است که استفاده می کنید. به طور مثال اگر غذایی که می خورید دارای رنگدانه های غذایی زیادی باشد، کامپوزیت ها رنگ می گیرند. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است پس از هر بار خوردن غذا حتما از مسواک استفاده کنید.

بهداشت دهان و دندان

نکته بعدی در مورد رعایت کردن بهداشت دهان و دندان ها است. رعایت کردن این موضوع نیز مربوط به استفاده کردن از خمیر دندان مناسب، نخ دندان، مسواک و حتی دهان شویه های مخصوص می شود. حتما باید پس از هر بار غذا خوردن از مسواک استفاده کنید. نکته بعدی آن است که نخ دندان را هر شب داشته باشید. نکته سوم نیز مربوط به دو بار یا یک بار استفاده از دهان شویه در طول هفته می شود.

عدم وارد کردن فشار به دندان ها

شکستن آجیل و تخمه های سفت، باز کردن درب اشیا با دندان ها و… سبب می شود تا فشار زیادی به دندان های شما وارد شود. این مسئله می تواند سبب شکستگی کامپوزیت ها و یا لب پر شدگی آن ها شود. به هیچ وجه به دندان های خودتان فشار وارد نکنید. این مسئله باعث بروز مشکلاتی خواهد شد که جبران کردن و ترمیم کردن دندان ها را سخت تر خواهد کرد.

کلینیک دندان پزشکی مناسب برای کامپوزیت دندان

همان طور که می دانید، پزشکان مختلف و کلینیک های گوناگون می توانند نتایج مختلفی را بر روی دندان های شما داشته باشند. به همین خاطر نیز گفته می شود که حتما تلاش کنید تا در قدم اول یک کلینیک معتبر و مناسب را پیدا کنید و سپس به دنبال این موضوع باشید که پزشک معتمد و باتجربه ای کار شما را انجام دهد. کلینیک دندان پزشکی مهر شریعتی یکی از گزینه های بسیار مناسب و مهم در این زمینه است.

در این کلینیک علاوه بر آن که از مواد کامپوزیت درجه یک استفاده می شود، می توانید ببینید که کار روکش کردن دندان های شما با نهای دقت انجام شده و در آخر نیز تمامی نکات لازم در این خصوص به شما ابلاغ می شود. البته این نکته را نیز باید در نظر بگیرید که قیمت ها و تعرفه های کلینیک دندان پزشکی مهر بسیار مناسب بوده و به راحتی می توانید از تمامی خدمات این مرکز استفاده کنید.

دوام کامپوزیت دندان

کلام پایانی

دوام کامپوزیت دندان تحت تاثیر عوامل مختلفی می تواند قرار گیرد. اگر بتوانید دندان های خودتان را در کلینیک های معتبری تحت مراقبت قرار دهید و همچنین بتوانید موارد مطرح شده را به خوبی در نظر بگیرید، متوجه خواهید شد که میزان دوام داشتن کامپوزیت های دندانی شما چقدر است. در کلینیک دندان پزشکی مهر شریعتی، بهترین مواد برای زیبایی دندان ها همچون لمینت و کامپوزیت استفاده می شود تا شما چندین سال بتوانید از داشتن دندان های زیبا لذت ببرید. علاوه بر تمامی این موارد می توانید تعرفه های مناسب و همچنین کار حرفه ای را نیز در این مرکز ببینید.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *