آیا کامپوزیت دندان را خراب می کند؟

آیا کامپوزیت دندان را خراب می کند؟

این سوال که آیا کامپوزیت دندان را خراب می کند، می تواند اهمیت زیادی داشته باشد زیرا سلامت دندان ها یکی از مهم ترین مواردی است که باید بدانید و حتما کارهایی را انجام دهید که در جهت حفظ کردن این نوع از سلامتی باشد. فراموش نکنید که کامپوزیت ها را باید در کلینیک مناسبی اجرا کنید تا بتوانید نتایج خوبی را نیز از بابت این موضوع بگیرید. در ادامه نکات مهمی که در این خصوص وجود دارد را بیان می کنیم که شما نیز بتوانید با این مسائل و موارد آشنا شوید.

ممکن است شما کامپوزیت دندان خود را خراب کنید. کامپوزیت دندان یک ماده مصنوعی است که برای ترمیم یا پر کردن دندان های آسیب دیده استفاده می شود. این ماده نسبت به دندان های طبیعی شکننده تر است و ممکن است در اثر جویدن غذاهای سفت یا سخت، دندان قروچه یا ساییدن دندان ها آسیب ببیند.

آیا کامپوزیت دندان را خراب می کند؟

دلایل خرابی دندان ها توسط کامپوزیت

کامپوزیت نوعی ماده رزینی است که بر روی دندان ها قرار می گیرد. این ماده می تواند در جهت زیبایی، اصلاح فرم نامناسب دندان ها، پر کردگی دندان ها و… مورد استفاده واقع شود. گاهی اوقات این موضوع پیش می آید که کامپوزیت ها می توانند دندان ها را خراب کنند. چه دلایلی سبب پیدا شدن این نظریه شده است؟ در این بخش به این دلایل و این موارد اشاره خواهیم کرد.

  • خرابی دندان ها از قبل

در صورتی که دندان های خرابی داشته باشید و پیش از کامپوزیت کردن این خرابی ها را درست نکنید، کامپوزیت همچون لایه و سرپوشی بر روی این خرابی ها قرار می گیرد و باعث می شود تا کرم خوردگی دندان ها بیشتر از قبل شود و شما متوجه این موضوع نشوید. به همین دلیل نیز همواره گفته می شود که پیش از کامپوزیت کردن باید دندان ها را به طور کامل بررسی کرده و ترمیم کنید.

  • بیماری های لثه و دندان

بسیاری از اوقات فرد دندان های کاملا سالم و بی مشکلی دارد. اما پس از گذشت چند مدت به دلیل بیماری هایی که مربوط به لثه ها و دندان ها می شود، دچار مشکل می گردد. در این گونه از مواقع نیز باید بدانید که کامپوزیت می تواند سبب خراب تر شدن دندان ها و بدتر شدن شرایط شود.

  • خرابی مواد کامپوزیت

مورد بعدی در خصوص زمانی است که مواد کامپوزیت درجه یک نباشند و صرفا دارای کیفیت بدی باشند. این مواد بی کیفیت می توانند دندان ها را نیز خراب کنند. بنابراین صرف این مسئله که قیمت های پایین تری دارند، نباید به سراغ این مدل از مواد بروید.

  • پروسه اشتباه

مواد کامپوزیت بدون هیچگونه مواد و یا خلائی باید بر روی دندان ها بچسبند و هیچ فاصله ای نباید بین این مواد و سطح دندان وجود داشته باشد. هر گونه فاصله می تواند حباب های هوا را ایجاد کرده و سبب جدا شدن کامپوزیت شود. این مسئله به خودی خود مشکلی را ایجاد نمی کند، اما اگر کامپوزیت ها چند بار از سطح دندان ها جدا شوند، می تواند سبب شکستگی دندان ها نیز شود.

آیا کامپوزیت دندان را خراب می کند؟

نشانه های خرابی کامپوزیت های دندانی

یک سری از نشانه ها وجود دارند که می توانند نشان دهند کامپوزیت های دندانی خراب شده اند. این موارد را حتما جدی بگیرید تا در نهایت نیز دچار مشکل نشوید. معمولا اگر به این موارد و علائم توجه داشته باشید، می توانید ببینید که کامپوزیت های دندانی سالم و کامپوزیت هایی که دچار خرابی شده اند، چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند. در اینجا چند نشانه وجود دارد که نشان می دهد ممکن است کامپوزیت دندان شما خراب شده باشد.

  • شکستگی یا ترک

اگر کامپوزیت دندان شما شکسته یا ترک خورده باشد، این نشانه آن است که آسیب دیده است.

  • تغییر رنگ

اگر کامپوزیت دندان شما تغییر رنگ داده باشد، این نشانه آن است که ممکن است آسیب دیده باشد.

  • حساسیت دندان

اگر دندان های شما در ناحیه ای که کامپوزیت دندان وجود دارد حساس شده باشد، این نشانه آن است که ممکن است کامپوزیت دندان آسیب دیده باشد.

اگر فکر می کنید کامپوزیت دندان شما خراب شده است، باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید. دندانپزشک شما می تواند کامپوزیت دندان شما را بررسی کند و در صورت نیاز آن را ترمیم یا تعویض کند.

آیا کامپوزیت دندان را خراب می کند؟

نکات مهم در جلوگیری از آسیب به کامپوزیت ها

یک سری نکات مهم در زمینه جلوگیری از آسیب رسیدن به کامپوزیت ها و کمک به جفظ آن ها وجود دارد. این نکات مهم را می توانیم در این بخش ببینیم که هر کدام از آن ها می توانند اهمیت زیادی نیز داشته باشند. فراموش نکنید که معمولا یک سری از نکات و موارد وجود دارند که به ظاهر ساده هستند اما در صورتی که آن ها را رعایت کنید، نتایج بسیار مناسب و خوبی را می توانند برای شما داشته باشند.  در اینجا چند نکته برای کمک به جلوگیری از آسیب به کامپوزیت دندان آورده شده است:

  • از جویدن غذاهای سفت یا سخت خودداری کنید.
  • از دندان قروچه یا ساییدن دندان ها خودداری کنید.
  • به طور منظم از مسواک و خمیر دندان مناسب برای مراقبت از بهداشت دهان و دندان خود استفاده کنید.
  • حداقل هر شش ماه یک بار برای معاینه و تمیز کردن دندان ها به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • حتما از دکتر خود بخواهید از مواد کامپوزیت درجه یک استفاده کند
  • پیش از کامپوزیت کردن حتما تمامی دندان های خودتان را بررسی کنید و از خراب نبودن ؛آن ها مطمئن باشید.
  • در صورتی که دندانی نیاز به عصب کشی و پر کردگی دارد، پیش از کامپوزیت کردن این موارد را بررسی کنید.

 

کلام پایانی

در ابتدای این مقاله سوالی را مبنی بر اینکه آیا کامپوزیت دندان را خراب می کند، پرسیدیم. این مسئله سبب می شود تا نگاه کامل تری را بتوانیم به این موضوع داشته باشیم. در صورتی که دندان ها از قسمت زیرین دچار پوسیدگی شوند، احتمال خراب شدن کل دندان وجود دارد. متاسفانه در چنین شرایطی کامپوزیت اجازه دیده شدن خرابی را نمی دهد. اما در صورتی که عصب کشی و پر کردگی های دندانی به خوبی انجام شده باشد و از طرفی نیز این کار در کلینیک های معتبری صورت گیرد، دیگر جای نگرانی نیست. کلینیک دندان پزشکی مهر شریعتی یکی از بهترین گزینه ها در این خصوص است که می توانید از خدمات آن استفاده کنید و بهترین کامپوزیت ها را بر روی دندان های خودتان اجرا کنید.

 

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *