عوارض ایمپلنت دندان چیست؟

عوارض ایمپلنت دندان چیست؟

عوارض ایمپلنت دندان چیست؟ ایمپلنت کردن زمانی انجام می شود که بنا به دلایلی همچون تصادف، پوسیدگی دندان و یا شکستگی دندان ها مجبور به کشیدن آن ها می شوید. در قدم بعدی باید بدانید که ایمپلنت کردن می تواند به داشتن دندان و یا دندان های جایگزین شما کمک کند. اما این کار قطعا عوارضی نیز می تواند داشته باشد که سبب می شود با مشکلاتی روبرو شوید. در این مقاله در دندان پزشکی مهر شریعتی قرار است عوارض مختلفی که در پی ایمپلنت های دندانی دارید را با یکدیگر بررسی کنیم.

ایمپلنت دندان یک روش جراحی است که برای جایگزینی دندان های از دست رفته استفاده می شود. این روش شامل کاشت یک پایه فلزی در استخوان فک است که سپس یک دندان مصنوعی روی آن قرار می گیرد.

عوارض ایمپلنت دندان چیست؟

عوارض ایمپلنت دندان

عوارض ایمپلنت دندان به دو دسته تقسیم می شوند. دو دسته عوارض کوتاه مدت و عوارض بلند مدت جزو این موارد هستند که اهمیت بسیار زیادی دارند. معمولا به طور کلی می توانیم این نکته را مورد توجه قرار دهیم که هر کدام از این عوارض به چه شکلی می توانند اهمیت داشته باشند.

  • عوارض کوتاه مدت

این عوارض طی چند هفته یا چند ماه اول پس از جراحی رخ می دهند و معمولاً خود به خود برطرف می شوند.

  • عوارض بلند مدت

این عوارض ممکن است سال ها پس از جراحی رخ دهند و گاهی اوقات نیاز به درمان دارند.

 

عوارض کوتاه مدت ایمپلنت دندان

ابتدا به بررسی کردن عوارض کوتاه مدت که طی چند هفته تا چند ماه اول پس از کاشت ایمپلنت رخ می دهند، می پردازیم. تمامی این موارد سبب می شوند تا پس از کاشت ایمپلنت دچار مشکل و درد شوید. به همین خاطر نیز بهتر است این موارد را در همین قسمت مورد بررسی قرار دهیم که شما نیز برای این مشکلات احتمالی بتوانید خودتان را آماده کنید.

  • درد

درد یکی از شایع ترین عوارض ایمپلنت دندان است. این درد معمولاً خفیف است و با داروهای مسکن قابل کنترل است. در صورتی که درد شما بیشتر از حد انتظار شد و یا نتوانستید آن را کنترل کنید، حتما این نکته را با پزشک خود در میان بگذارید.

  • ورم

ورم نیز یکی از عوارض شایع ایمپلنت دندان است. این ورم معمولاً طی چند روز یا چند هفته اول پس از جراحی از بین می رود. ورم صورت بیشتر در قسمتی به وجود می آید که ایمپلنت کاشت شده است. گاهی اوقات این موضوع با کمپرس آب گرم از بین خواهد رفت.

  • خونریزی

خونریزی خفیف از محل جراحی طبیعی است. با این حال، اگر خونریزی شدید بود، باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید. میزان خونریزی نیز به نحوه کاشت، میزان مقاومت بدن شما و چند عامل دیگر بستگی دارد.

  • حساسیت دندان

برخی افراد ممکن است پس از جراحی ایمپلنت دندان دچار حساسیت دندان شوند. این حساسیت معمولاً با گذشت زمان از بین می رود. در صورتی که حساسیت های دندانی شما بیش از حد شوند، احتمالا بدن ایمپلنت را پس می زند. در چنین شرایط ناچار به حذف و ریموو ایمپلنت می شوید.

  • عفونت

عفونت یک عارضه جدی ایمپلنت دندان است. اگر علائمی مانند درد، تورم، قرمزی یا تب داشتید، باید فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کنید. عفونت نشانه بسیار خطرناکی است و نباید آن را نادیده بگیرید. در نظر داشته باشید که عفونت های دندانی شما می توانند نشانه های بسیار خطرناکی باشند و نباید این موارد را نادیده بگیرید.

عوارض ایمپلنت دندان چیست؟

عوارض بلند مدت ایمپلنت دندان

 

دسته دوم عوارض مربوط به عارضه های بلند مدتی می شوند که می توانند در پی ایمپلنت کردن دندان ها به وجود بیاید. این عارضه ها معمولا در مدت 6 ماه تا چند سال می توانند دیده شوند. به همین خاطر نیز بهتر است از این موارد اطلاع پیدا کنید و در صورت مقابله با آن ها، آن ها را حل و فصل کنید.

  • شکستن ایمپلنت

شکست ایمپلنت یک عارضه نادر است. این عارضه می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد، از جمله عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، بیماری لثه یا آسیب به ایمپلنت. معمولا ایمپلنت ها به سختی دچار شکستگی می شوند اما اگر این موارد بروز پیدا کند، احتمال شکستگی نیز وجود خواهد داشت.

  • آسیب به اعصاب یا بافت ها

در موارد نادر، جراحی ایمپلنت ممکن است باعث آسیب به اعصاب یا بافت ها شود. این آسیب می تواند منجر به بی حسی، درد یا سایر مشکلات شود. معمولا زمانی آسیب به بافت ها بروز پیدا می کند که یا کاشت ایمپلنت به شکل اشتباهی بوده باشد و یا آن که پس از کاشت، بدن دچار واکنش نسبت به جسم خارجی شده باشد.

  • حساسیت به مواد ایمپلنت

برخی افراد ممکن است به موادی که در ایمپلنت استفاده می شوند حساسیت داشته باشند. این حساسیت می تواند منجر به تورم، قرمزی یا سایر مشکلات شود. معمولا اگر به مواد شیمیایی حساسیت داشته باشید، این موضوع را متوجه خواهید شد که ایمپلنت ها نیز احتمالا برای شما دردسرهایی را درست خواهند کرد.

برای کاهش خطر عوارض ایمپلنت دندان، مهم است که از یک دندانپزشک با تجربه و متخصص در زمینه ایمپلنت دندان کمک بگیرید. همچنین باید دستورالعمل های دندانپزشک خود را در مورد مراقبت از ایمپلنت دندان به دقت دنبال کنید.

عوارض ایمپلنت دندان چیست؟

 

نکات مهم در کاهش عوارض ایمپلنت های دندانی

برای آن که عوارض ایمپلنت های دندانی را بتوانید کاهش دهید، یک سری نکات وجود دارد. اگر این موارد را به خوبی رعایت کنید، متوجه خواهید شد که هم میزان بروز این عوارض در بدن شما کمتر خواهد شد و هم این نکته را می بینید که ایمپلنت شما به شکل بهتر و مناسب تری جایگذاری می شود. در اینجا چند نکته برای کاهش خطر عوارض ایمپلنت دندان آورده شده است.

  • از یک دندانپزشک با تجربه و متخصص در زمینه ایمپلنت دندان کمک بگیرید.
  • قبل از انجام ایمپلنت دندان، وضعیت سلامت عمومی خود را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.
  • سیگار نکشید.
  • به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا از بهداشت دهان و دندان خود مراقبت کنید.
  • دستورالعمل های دندانپزشک خود را در مورد مراقبت از ایمپلنت دندان به دقت دنبال کنید.
  • از مصرف کردن الکل چند روز قبل از ایمپلنت گذاری خودداری کنید.
  • پس از کاشت ایمپلنت حتما سعی کنید تا از غذاهای نرم و آبکی استفاده کنید.
  • در کلینیکی ایمپلنت گذاری را انجام دهید که بتوانید با خیال راحت نتایج آن کار را ببینید.

 

کلام پایانی

موارد و نکاتی که در خصوص عوارض ایمپلنت دندان وجود دارند را بیان کردیم. تمامی این موارد سبب می شوند تا شما بتوانید دیدگاه جامع تر و بهتری را در این خصوص پیدا کنید. فراموش نکنید که حتما در ابتدا کلینیک معتبر و مناسبی را انتخاب کنید در کلینیک های معتبر معمولا می توانید ببینید که هم خدمات بهتری به شما ارائه می شود و هم می توانید این نکته را متوجه شوید که متریال های استفاده شده کیفیت بالاتری دارند. بالاتر از تمامی این ها نیز آن است که پزشکان متخصصی در این کلینیک ها کار کاشت ایمپلنت های دندانی شما را انجام می دهند.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *