ارتودنسی دندان خرگوشی

ارتودنسی دندان خرگوشی می تواند برای دوستان و افرادی که دو دندان جلویی بزرگی دارند، اهمیت زیادی داشته باشد. گاهی اوقات افراد دوست دارند تا حالت خرگوشی دندان هایشان نیز از بین برود. گاهی اوقات نیز صرفا دوست دارند تا نامرتبی دیگر دندان ها درست شود و حالت این دو دندان در جای خودش باقی بماند. در ادامه سعی کرده ایم تا مهم ترین نکاتی که مربوط به ارتودنسی دندان های خرگوشی می شود را بیان کنیم.

ارتودنسی دندان خرگوشی یکی از روش‌های درمانی برای اصلاح موقعیت دندان‌های جلویی است که به صورت نامناسب بیرون زده هستند. در این روش، از براکت‌ها و سیم‌های فلزی یا پلاستیکی برای اعمال فشار بر دندان‌ها استفاده می‌شود تا آنها را به موقعیت صحیح خود هدایت کند.

علل بروز دندان خرگوشی

دندان خرگوشی می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. دانستن عواملی که می تواند مربوط به بروز پیدا کردن دندان های خرگوشی شکل شود را در اینجا عنوان کرده ایم. این عوامل و موارد می توانند به راحتی سبب شوند تا بسیاری از افراد مانع این اتفاق شوند.

  • ژنتیک
  • عادت مکیدن انگشت یا پستانک در دوران کودکی
  • مشکلات فک
  • ضربه به دندان‌ها

ارتودنسی دندان خرگوشی

انواع ارتودنسی دندان خرگوشی

دو نوع اصلی ارتودنسی دندان خرگوشی وجود دارد. شناخت اینکه دندان شما کدام مدل از دندان های خرگوشی می باشد، می تواند در ارتودنستی تاثیر داشته باشد. به همین دلیل دو مدل اصلی دندان های خرگوشی را بشناسید، می تواند برایتان بهتر باشد.

  • ارتودنسی ثابت

در این روش، براکت‌ها و سیم‌ها به طور دائمی به دندان‌ها چسبانده می‌شوند.

  • ارتودنسی متحرک

در این روش، بیمار باید از بریس‌های متحرک در طول روز استفاده کند و آنها را در هنگام خواب و غذا خوردن خارج کند.

 

مزایا و معایب ارتودنسی دندان خرگوشی

یک سری مزیت ها و معایب در پی ارتودنسی کردن دندان های خرگوشی افراد و بیماران وجود دارد. اگر شما نیز در چنین شرایطی هستید، حتما بهتر است هم مزیت ها و هم معایب را بشناسید. در ادامه هر دو مورد را مورد بررسی و بیان قرار داده ایم.

ابتدا از مزیت هایی که ارتودنسی کردن دندان های خرگوشی وجود دارد، صحبت خواهیم کرد. این مدل از دندان ها می توانند زیبایی خاصی داشته باشند اما بهتر است بدانید که چند مزیت دیگر برای ارتودنسی کردن این دندان ها وجود دارد. این موارد شامل موارد زیر می شود.

ارتودنسی دندان خرگوشی

موثرترین روش برای اصلاح دندان خرگوشی

 

  • ماندگاری طولانی‌مدت
  • بهبود سلامت دهان و دندان
  • افزایش اعتماد به نفس

علاوه بر مزیت هایی که ارتودنسی کردن این مدل از دندان ها دارد، یک سری معایب را نیز می توانید پیدا کنید. معایب مربوط به ارتودنسی کردن این دندان ها شامل موارد زیر می شود.

  • نیاز به زمان و صبر
  • هزینه نسبتاً بالا
  • نیاز به مراقبت و نگهداری از بریس‌ها

 

مراحل ارتودنسی دندان خرگوشی

برای ارتودنسی کردن دندان های خرگوشی باید حتما یک سری مراحل را طی کنید، این مراحل به طور معمولا توسط پزشک و یا همان دندان پزشک شما تعیین می شود. این در صورتی است که اگر شما به عنوان بیمار نیز از این موضوع باخبر باشید، بد نیست و حتی کمک کننده نیز می باشد. زمانی که مراحل این کار را به طور کامل بدانید، می توانید همکاری بیشتری را با دندان پزشک داشته باشید.

  • تشخیص و مشاوره

در این مرحله، دندانپزشک وضعیت دندان‌ها و فک را معاینه می‌کند و بهترین روش درمانی را تعیین می‌کند.

  • نصب بریس‌ها

در این مرحله، براکت‌ها و سیم‌ها به دندان‌ها چسبانده می‌شوند.

  • ویزیت‌های منظم

بیمار باید به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کند تا سیم‌ها تنظیم شوند.

  • خارج کردن بریس‌ها

پس از رسیدن دندان‌ها به موقعیت صحیح، بریس‌ها برداشته می‌شوند.

تمامی این مراحل با توجه به شکل دندان ها، سن بیمار و… می توانند بین 6 ماه تا 3 سال یا حتی بیشتر نیز طول بکشند. حتما این نکته را پیش از شروع ارتودنسی از پزشک خود بپرسید تا نتایج قطعی را در این زمینه بگیرید.

مدت زمان ارتودنسی دندان خرگوشی به شدت ناهنجاری بستگی دارد. در موارد خفیف، ممکن است درمان در عرض چند ماه به پایان برسد. اما در موارد شدید، ممکن است درمان تا چند سال طول بکشد.

ارتودنسی دندان خرگوشی

 

مراقبت‌های بعد از ارتودنسی دندان خرگوشی

 

ارتودنسی یکی از روش های درمانی- زیبایی است که باید به بهترین نحو ممکن انجام شود. برای آن که بتوانید ارتودنسی خوبی داشته باشید، حتما مراقبت هایی که در این بخش بیان می شوند را در نظر داشته باشید و آن ها را رعایت کنید. برخی از این نکات به ظاهر بسیار ساده هستند، اما اگر آن ها را رعایت نکنید، نتایج اشتباهی خواهید گرفت.

پس از برداشتن بریس‌ها، بیمار باید از نگهدارنده‌های دندانی برای حفظ موقعیت جدید دندان‌ها استفاده کند. نگهدارنده‌های دندانی می‌توانند ثابت یا متحرک باشند.

در طول مدت زمانی که ارتودنسی را دارید، باید بدانید که از جویدن غذاهای سفت پرهیز کنید، جویدن غذاهای سفت می تواند بریس ها را جابجا کند و دردسرهایی را به همراه داشته باشد.

مسواک زدن را حتما در نظر داشته باشید. بعد از هر وعده غذایی بهتر است از مسواک و نخ دندان استفاده کنید تا ذرات غذایی در فضای بین دندان ها باقی نماند.

مشاوره های اصولی

حتما پیش از آن که بخواهید ارتودنسی را انجام دهید، این موضوع را به خاطر بسپارید که باید مشاوره های اصولی را در این زمینه دریافت کنید. گاهی اوقات ارتودنسی کردن نمی تواند برای هر کسی مناسب باشد. گاهی اوقات نیز زمان ارتودنسی کردن مناسب نیست. به همین خاطر نیز باید حتما پیش از آن که بخواهید این کار را انجام دهید، در مورد نتایج نهایی آن با دندان پزشک مشورت کنید.

کلام پایانی

موارد و نکاتی که در خصوص ارتودنسی کردن دندان های خرگوشی بیان شد، به شما کمک می کند تا بتوانید این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. اگر با اطلاع داشتن از تمامی مزیت ها و معایب، در نهایت خواستید که این کار را انجام دهید، حتما به سراغ کلینیک های معتبری بروید که در این زمینه وجود دارند. کلینیک دندان پزشکی مهر شریعتی می تواند یکی از بهترین موارد باشد. در این کلینیک به راحتی می توانید با هزینه متناسبی، بهترین ارتودنستی و سایر کارهای درمانی و زیبایی دهان را دریافت کنید.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *