کامپوزیت دندان شکسته

کامپوزیت دندان شکسته

کامپوزیت دندان شکسته اهمیت زیادی در زیبایی و همچنین غذا خوردن فرد می تواند داشته باشد. معمولا در چند مورد و شرایط است که دندان های شکسته شده را کامپوزیت می کنند. به همین خاطر نیز برای رفع این مشکل حتما باید در ابتدا به پزشک مراجعه کنید و بر اساس توصیه ها و راهنمایی های دندان پزشک معالج خود، اقدام به درمان نمایید. در ادامه ای مقاله سعی کرده ایم تا تمامی توضیحات و نکات لازم در مورد کامپوزیت های دندان شکسته را بررسی کنیم که بتوانید بیشترین اطلاعات را در این زمینه داشته باشید.

کامپوزیت دندان شکسته

انواع کامپوزیت دندان شکسته

کامپوزیت دندان شکسته را در دو دسته بندی جدا از هم می توانیم مورد بررسی قرار دهیم. این دو دسته بندی می توانند به دو شکل متفاوت انجام شوند. به همین خاطر نیز بهتر است بانید که دقیقا دندان شما جزو کدام دسته قرار می گیرد و چگونه می توانید کامپوزیت را بر روی آن اجرا کنید.

  • دندان شکسته شده

گاهی اوقات دندان ما کامپوزیت نشده است و بر اثر عوامل مختلفی همچون ضربه دچار شکستگی می شود. در چنین شرایطی دندان نیاز به کامپوزیت شدن دارد و باید حتما با دقت آن را انجام دهید. کامپوزیت کردن دندان های شکسته شده همیشه امکان پذیر نیست. در ادامه توضیحات بیشتری در این خصوص عنوان خواهیم کرد.

  • کامپوزیت شکسته شده

دسته دوم مربوط به زمانی است که دندان خودتان را قبلا کامپوزیت کرده اید و حالا این کامپوزیت دچار شکستگی شده است. این مورد می تواند در صورت وارد شدن ضربه به دندان و یا گذشت مدت زمان زیاد از کامپوزیت کردن دندان رخ دهد. به طور کلی کامپوزیت ها عمری بین 5 الی 7 سال دارند. اگر به درستی از آن ها مراقبت کنید، باز هم بعد از 7 سال لازم است کامپوزیت ها را ترمیم کنید.

مراحل انجام کامپوزیت دندان شکسته

در صورتی که بخواهید کامپوزیت های دندانی را انجام دهید، باید حتما این نکته را در نظر بگیرید که چه مراحلی را برای این کار باید در نظر داشته باشید. معمولا مراحل انجام این کار برای بیماران مختلف با شرایط متفاوت می تواند کاملا با یکدیگر فرق داشته باشد. بنابراین مراحل اصلی را باید حتما با دندان پزشک معالج خودتان هماهنگ کنید.

  • تمیز کردن محل شکستگی

چه کامپوزیت قبلی دچار شکستگی شده باشد و چه دندان شکسته باشد، اول باید همان قسمت تمیز شود. معمولا دندان پزشک با استفاده از یک تراش ظریف، این قسمت را پاکسازی می کند تا ایجاد عفونت و رشد باکتری را به حداقل برساند.

  • انتخاب نوع مواد کامپوزیت

مورد بعدی انتخاب کردن نوع مواد کامپوزیتی است که قرار است استفاده کنید. در نظر بگیرید که کامپوزیت در واقع به شکل پودر است و نیاز به تهیه خمیر کامپوزیت وجود دارد. نوع و کیفیت آن را می توانید با توجه به نظر خودتان، قیمت کامپوزیت و همچنین نظر دندان پزشک انتخاب کنید.

  • کامپوزیت کردن دندان

در مرحله پایانی نیز دندان پزشک دندان شما را کامپوزیت می کند. معمولا کامپوزیت کردن دندان و انجام تمامی مراحل آن در همان یک بار انجام می شود و این موضوع می تواند اهمیت زیادی داشته باشد زیرا دیگر نیازی به مراجعه چندین باره به پزشک نخواهید داشت.

مزیت های کامپوزیت دندان شکسته

تفاوتی ندارد که به چه دلیلی قرار است دندان شکسته شده را کامپوزیت کنیم. یک سری مزیت ها در پی این موضوع وجود دارد که بهتر است از آن ها باخبر باشید.

  • نتایج سریع

اولین نکته آن است که در کوتاه ترین زمان ممکن می توانید سریعترین و بهترین نتایج را بگیرید. در نظر داشته باشید که کامپوزیت ها می توانند در صرفا یک جلسه، نتایج مناسبی را داشته باشند و زیبایی را به دندان های شما برگردانند. مورد بعدی نیز آن است که قرار نیست چند جلسه را برای کامپوزیت کردن دندان های خود صرف کنید، زیرا صرفا در یک جلسه می توانید این کار را انجام دهید و نیازی به مراجعه های چندین باره نخواهید داشت.

  • قیمت های مناسب

با انجام کامپوزیت دندان شکسته در عوض کشیدن آن، استفاده از روکش های سرامیکی و یا لمینت کردن دندان ها، می توانید هزینه های کمتری را پرداخت کنید. همین مسئله نیز باعث می شود تا کامپوزیت کردن و استفاده از این روش درمانی و زیبایی، مورد پسند افراد زیادی قرار گیرد.

  • ایجاد ظاهر طبیعی

یک سری از لمینت ها و روش هایی که برای زیبا سازی دندان ها استفاده می شود، می توانند ظاهر غیر طبیعی را ایجاد کنند. این موضوع سبب می شود تا به آن چیزی که دوست دارید دست پیدا نکنید. این مسئله در مورد کامپوزیت دندان شکسته وجود ندارد. معمولا استفاده کردن از کامپوزیت ها می تواند ظاهر طبیعی و جذابی را برای دندان ها به وجود بیاورد.

  • عدم تهاجمی بودن کامپوزیت

یکی دیگر از موارد و نکاتی که وجود دارد مربوط به کم تهاجمی بودن این روش است. کامپوزیت دندان شکسته میزان تهاجم کمی دارد. در کامپوزیت کردن دندان ها تراش بسیار جزئی و کمی بر روی دندان ها زده می شود و به همین خاطر نیز دندان های طبیعی و اصلی بیمار دچار تراش نمی شوند. همین مسئله سبب می شود تا مقاومت دندان ها نیز کاهش پیدا نکند.

نکات مهم پس از کامپوزیت دندان شکسته

پس از کامپوزیت دندان شکسته باید یک سری از نکات و موارد را در نظر داشته باشید که بتوانید بهترین نتایج را در این خصوص دریافت کنید. معمولا این نکات مهم می توانند به شما کمک کنند تا هم کامپوزیت های بهتری را بر روی دندان های خودتان داشته باشید و هم می توانید مدت زمان طولانی تری را از آن ها استفاده کنید.

  • مصرف کمتر نوشیدنی های کافئین دار

به طور کلی بهتر است نوشیدنی های کافئین دار را به شکل کمتری مصرف کنید. این کار سبب می شود تا رنگ کامپوزیت های دندانی شما تغییر پیدا نکند. این کار را حتما در نظر داشته باشید که بایددر 48 ساعت اول پس از کامپوزیت کردن به دقت رعایت کنید.

  • عدم فشار به دندان ها

حتما دقت کنید که نباید به دندان های خودتان فشار بیاورید. فشارهای زیاد همچون ته دیگ های بسیار سفت، باز کردن پسته و فندق با دندان ها و… می تواند سبب شکستگی مجدد کامپوزیت ها و خرابی آن ها شود. حتما به این موضوع دقت کنید که نباید فشار زیادی به دندان ها بیاورید.

کامپوزیت دندان شکسته

  • رفع عادت های اشتباه

دندان قروچه کردن یکی از عادت های بدی است که برخی از افراد می توانند داشته باشند. معمولا این مدل از افراد در زمان خواب این عادت را بیشتر نشان می دهند. در صورتی که چنین مشکلی دارید، حتما نسبت به درمان آن اقدام کنید. از سوی دیگر نیز در زمان کامپوزیت کردن دندان ها این نکته را به پزشک خود اطلاع دهید.

کلام پایانی

کامپوزیت دندان شکسته را نمی توانید در هر مرکزی انجام دهید. حتما پیش از هر گونه اقدامی به کامپوزیت کردن و یا هر نوع روش درمانی و زیبایی، یک کلینیک مناسب را پیدا کنید. به عنوان راهنمایی می توانیم بگوییم که کلینیک دندان پزشکی مهر شریعتی گزینه مناسب و بسیار خوبی است. در این کلینیک علاوه بر آن که خدمات بسیار مناسبی را دریافت می کنید، قیمت ها و تعرفه های خوبی نیز به شما عرضه می شود. پیش از تصمیم گیری نهایی در مورد انجام کامپوزیت ها حتما به این نکته توجه داشته باشید و سپس انتخاب نهایی خود را انجام دهید.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *