مراقبت از کامپوزیت دندان

مراقبت از کامپوزیت دندان

مراقبت از کامپوزیت دندان برای کسانی که کامپوزیت را انجام داده اند، اهمیت زیادی دارد. معمولا مراقبت کردن از کامپوزیت ها باید حتما بر طبق اصول و یک سری از قواعد انجام شود تا بتوانید به صورت طولانی مدت از این موارد استفاده کنید و مشکلی نیز بروز پیدا نکند. در نظر داشته باشید که کامپوزیت های دندانی یک سری مزیت ها و یک سری معایب دارند. به همین خاطر نیز بهتر است این نکته را بدانید که چه چیزهایی سبب خرابی کامپوزیت ها می شود و چه نکاتی را باید رعایت کنید که بیشترین نتایج و استفاده را در این زمینه ببرید.

مراقبت از کامپوزیت دندان

چگونه عمر دندان کامپوزیت شده را افزایش دهیم؟

یک سری از روش ها و نکات وجود دارد که می تواند عمر کامپوزیت های دندانی را افزایش دهد. معمولا استفاده کردن از این روش ها سبب می شود تا بتوانید کامپوزیت هایی که انجام داده اید را به بهترین شکل ممکن نگهداری کنید و مورد استفاده قرار دهید.

  • مسواک زدن

مسواک زدن و تمیز کردن دندان ها پس از هر وعده غذایی یکی از موارد بسیار مهمی است که باید در نظر داشته باشید. معمولا مسواک زدن اگر به صورت اصولی انجام شود، می تواند تاثیرات زیادی را از خودش برجای بگذارد.

  • نخ دندان

مورد و نکته بعدی در خصوص استفاده کردن از نخ دندان ها است. نخ دندان را نیز همچون مسواک ها حتما پس از هر وعده غذایی استفاده کنید تا باقی مانده غذا بین دندان های شما باقی نماند.

  • عدم مصرف غذاهای رنگدانه دار

مواد غذایی رنگدانه دار همچون چای، قهوه، رب، خوراکی هایی همچون پفک و… می توانند سبب خرابی و رنگ گرفتگی دندان های شما شوند. برای جلوگیری از این موضوع حتما سعی کنید تا غذاهای رنگدانه دار را مصرف نکنید و یا حتما پس از مصرف کردن این نوع از غذاها از آب ولرم و مسواک استفاده کنید.

  • مراجعه به پزشک

هر شش ماه یکبار برای چکاپ کردن وضعیت دندان های خودتان به پزشک مراجعه کنید. این کار اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا بروز هرگونه ترک، شکستگی و یا لب پر شدگی های نامحسوس در دندان های شما مشخص می شود و پیش از آن که این مشکلات بزرگ تر از حد لازم شوند، می توانید آن ها را ترمیم کنید.

مراقبت های کامپوزیت در کوتاه مدت

برای انجام مراقبت های لازم از کامپوزیت ها در کوتاه مدت حتما این نکته را در نظر داشته باشید که برخی از موارد می توانند مراقبت های کوتاه مدت حساب شوند. یعنی در همان لحظه سبب محافظت از دندان های شما می شوند.

نخوردن غذای بیش از اندازه داغ یا سرد، عدم شکستن چیزی با دندان ها، دندان قروچه نکردن، نخوردن غذاهای رنگدانه دار و… از جمله مراقبت های کوتاه مدت هستند.

مراقبت های کامپوزیت در بلند مدت

یک سری از مراقبت ها نیز وجود دارند که شامل مراقبت های بلند مدت از کامپوزیت ها می شوند. عدم مصرف مشروب، عدم مصرف غذاهای سفت، استفاده از نخ دندان، استفاده از مسواک و خمیر دندان و همچنین تمیز کردن دندان ها پس از هر باز غذا خوردن جزو مراقبت از کامپوزیت دندان در طولانی مدت می شود.

رعایت بهداشت دندان کامپوزیت شده

برای آن که بهداشت دندان های کامپوزیت شده خودتان را رعایت کنید، حتما به این موضوع توجه داشته باشید که چه مولفه ها و مواردی در حوزه این نوع از بهداشت وجود دارد. زمانی که این نکات و موارد را در نظر بگیرید و بهداشت دندان های خودتان را به شکل مناسب تری انجام دهید، متوجه خواهید شد که چگونه می توانید صرفا با رعایت کردن این نکات ساده، عمر کامپوزیت های دندانی خودتان را افزایش دهید.

  • مسواک زدن بعد از کامپوزیت دندان

اولین نکته مربوط به مسواک زدن است. حتما نحوه مسواک زدن را رعایت کنید تا نتایج مناسبی را دریافت نمایید. مسواک زدن را حتما به صورت دوانی بر روی دندان ها انجام دهید. تمامی زوایای دندان ها اعم از روی دندان، پشت دندان و لبه دندان ها را مسواک بزنید. حرکت های دورانی می توانند کامپوزیت ها را سالم نگه دارند.

  • استفاده از خمیر دندان بعد از کامپوزیت

یک عده از افراد به اشتباه فکر می کنند که بعد از کامپوزیت کردن دندان هایشان نباید از خمیر دندان ها استفاده کنند. این مسئله اشتباه است. اما حتما سعی کنید تا بهترین خمیر دندان برای کامپوزیت دندان را خریداری کرده و استفاده کنید که جرم دندان هایتان را کامل از بین ببرد.

  • نخ دندان بعد از کامپوزیت دندان

برخی از پزشکان توصیه می کنند که حتی اگر مسواک استفاده نمی کنید نیز حتما از نخ دندان استفاده کنید. نخ دندان ها می توانند ذرات باقی مانده غذا را از لابلای دندان ها دربیاورند و این مسئله سبب می شود تا ایجاد پوسیدگی و خوردگی در این بخش ها صورت نگیرد. بهترین نخ دندان برای کامپوزیت دندان مواردی هستند که داراش ضخامت استاندارد هستند و مقاومت خوبی در برابر فشار و کشش دارند.

  • دهان شویه بعد از کامپوزیت دندان

حتی استفاده از دهان شویه نیز می تواند یکی از موارد و نکات مهمی باشد که برای مراقیت از کامپوزیت دندان می توانید از آن استفاده کنید. دهان شویه ها انواع و اقسام مختلفی دارند و هر کدام از آن ها هم دارای مقادیر اسید و باز متفاوتی هستند. بهتر است حتما بهترین دهان شویه برای کامپوزیت دندان را با نظر پزشک تهیه کنید تا از این بابت دچار مشکل نشوید و کامپوزیت های دندان هایتان دچار خرابی نشود.

  • آب نمک کردن دندان کامپوزیت شده

استفاده از آب نمک برای دندان های کامپوزیت شده نه تنها مشکلی را ایجاد نمی کند بلکه می تواند حتی در نگهداری این دندان ها اثر بسیار مثبتی نیز داشته باشد. در نظر داشته باشید که دندان های کامپوزیت شده نیاز به تمیز شدن دارند و به همین دلیل نیز آب و نمک می تواند محلول موثری باشد.

  • پولیش دندان بعد از کامپوزیت

پولیش زدن دندان های کامپوزیت شده معمولا برای برخی از افراد که به صورت ذاتی دندان هایشان دائما جرم می گیرید، اهمیت زیادی دارد. اما این نکته را نباید فراموش کنید که پولیش کردن دندان ها حتما باید به وسیله پزشک خودتان انجام شود که دقیقا بداند باید چه کاری را انجام دهد.

مراقبت از کامپوزیت دندان

تاثیر دندون قروچه بر کامپوزیت دندان

معمولا یک سری از افراد در خواب دندان های خود را بر روی هم فشار می دهند. این اتفاق می تواند بر اثر عوامل ژنتیکی، ناراحتی، اضطراب، استرس و عواملی از این قبیل باشد. در صورتی که شما نیز چنین مشکلی را دارید، بهتر است به سراغ کامپوزیت کردن دندان های خود نروید زیرا این فشار در زمان خواب می تواند سبب شکستگی کامپوزیت های شما شود. البته برای برخی از افراد یک سری از روش ها وجود دارد که پزشک با انجام دادن این تمهیدات می تواند مشکل را برطرف نماید. اما به طور کلی دندان قروچه می تواند شکستگی کامپوزیت ها را به همراه داشته باشد.

کلام پایانی

مراقبت از کامپوزیت دندان نیازمند داشتن دانش و آگاهی بالایی است که بهتر است حتما نکات لازم در این زمینه را بدانید و از این موارد استفاده کنید. در نظر داشته باشید که کامپوزیت های دندانی می توانند از مواد اولیه با کیفیت های مختلفی تهیه شوند. هر کدام از آن ها می توانند میزان ماندگاری و شفافیت متفاوتی را داشته باشند. برای دریافت بهترین نتایج در این زمینه ها بهتر است این نکته را در نظر داشته باشید که در ابتدا کلینیک مناسبی را پیدا کرده و از خدمات آن ها استفاده کنید تا بهترین و مناسب ترین نتایج را دریافت کنید. ما به شما برای انجام خدمات دندانپزشکی کلینیک مهر شریعتی را پیشنهاد می کنیم. چرا که هم قیمت مناسبی دارد و هم اینکه کیفیت کامپوزیت این مرکز بسیار بالا است.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *