مقایسه کامپوزیت و لمینت

بررسی و مقایسه کامپوزیت و لمینت

مقایسه کامپوزیت و لمینت برای افرادی که دوست دارند دندان های زیبا و لبخند زیباتری داشته باشند، اهمیت بسیار زیادی دارد. این مقایسه می تواند از این جهت اهمیت داشته باشد که این دو عمل زیبایی با یکدیگر متفاوت هستند و هر کدام از آن ها نیز دارای مزیت ها و معایب خاص خودشان می باشند. برای آن که با هر کدام از این روش های ارتقا دهنده زیبایی آشنا شوید، بهتر است که حتما همراه با ما تا انتهای این مقاله باشید و نکاتی که در این زمینه ها مطرح می شود را مطالعه کنید.

کامپوزیت دندان چیست؟

یکی از روش هایی که برای اصلاح فرم دندان ها استفاده می شود، کامپوزیت است. کامپوزیت در حقیقت به نوعی ماده روکشی گفته می شود که از آن برای ترمیم کردن و همچنین ارتقا دادن میزان استحکام و زیبایی دندان ها استفاده می کنند. ترکیبات اصلی که در کامپوزیت دندان وجود دارد شامل رزین های مصنوعی و همچنین انواع مواد شیمیایی مختلف می شود. این ترکیبات را می توانیم برای تعمیر کردن شکستگی ها، نقص های دندانی، اصلاح فرم دندان ها و… استفاده کنیم.

مقایسه کامپوزیت و لمینت

ویژگی های کامپوزیت های دندانی

کامپوزیت های دندانی یک سری از ویژگی های مهم را دارند که بهتر است آن را بشناسیم. این مدل از مواد می توانند برای عده ای از بیماران بهترین گزینه باشند و برای عده ای دیگر نیز گزینه و راه درمانی مناسبی به حساب نیایند. به همین خاطر نیز بهتر است بدانید که ویژگی های مربوط به کامپوزیت ها چیست و سپس به بررسی تفاوت های آن ها با لمینت ها بپردازید.

  • زیبایی

کامپوزیت‌ها با رنگ دندان‌ها مطابقت دارند و به شکل نامحسوسی بر روی دندان ها قرار می گیرند، همین مسئله سبب می شود تا دندان‌های ترمیم شده طبیعی به نظر برسند.

  • حفظ سلامت دندان ها

برای نصب کامپوزیت نیاز به حذف بخش بزرگی از ساختار دندان نیست و دندان ها تراش زیادی نمی خورند. این مسئله سبب می شود تا سلامت دندان ها به خوبی حفظ شود و دندان ها از بین نروند.

  • مقاومت و استحکام

کامپوزیت‌ها به اندازه کافی مقاوم هستند تا در طول روز بتوانید به راحتی از آن ها استفاده کنید و غذاهای محبوب خودتان را مصرف نمایید.

  • چسبندگی به دندان ها

مورد بعدی که اهمیت بسیار زیادی نیز دارد مربوط به میزان چسبندگی کامپوزیت ها به دندان ها است. کامپوزیت‌ها با سطح دندان‌ها ترکیب می‌شوند و اتصال محکمی را ایجاد می‌کنند که احتمال جدا شدن ورقه ورقه مواد را کاهش می‌دهد.

برخی از کاربردهای کامپوزیت‌ها شامل ترمیم‌های کوچک دندانی، تعمیر شکستگی‌های کوچک، رفع نقص‌های ظاهری و ترمیم رنگ دندان‌ها (وایتنینگ) می‌باشد. با این حال، برای تعمیرات پیچیده‌تر دندانی یا در مواردی که صدمات بزرگی در دندان وجود دارد، ممکن است از روش‌های دیگری مانند اینلی ها و ترمیمات پزشکی دیگر استفاده شود.

لمینت دندان چیست؟

روش بعدی که باید در مورد آن اطلاعات داشته باشید، با نام لمینت های دندانی شناخته می شود. لمینت های دندانی نیز نوعی روش ترمیم زیبایی و تغییر شکل دندان ها هستند. این روش را با قرار دادن یک ورقه و لایه بسیار نازک بر روی دندان ها انجام می دهند. معمولا ورقه هایی که برای تولید کردن لمینت ها استفاده می شوند از موادی به نام کامپوزیت یا پرسلن هستند. برش و تراش خوردن دندان ها در لمینت کردن وجود دارد که باید حتما مورد توجه قرار گیرد.

ویژگی های لمینت دندانی

لمینت های دندانی می توانند یک سری از ویژگی ها را داشته باشند که کامپوزیت ها از آن ها بی بهره اند. در این بخش به این ویژگی ها اشاره خواهیم کرد تا بهتر با این روش درمانی آشنا شوید.

  • مقاومت بالا

اولین مورد در خصوص میزان مقاومت بالایی است که لمینت ها دارند. لمینت ها در حقیقت به نوعی لایه محافظ دندانی به حساب می آیند و می توانند مقاومت دندان ها را نیز افزایش دهند.

  • طول عمر بالا

مورد بعدی در خصوص طول عمر بالا است. طول عمر بالای لمینت ها به ما این امکان را می دهد که بتوانیم مدت زمان طولانی تر و برای چندین سال از لمینت ها استفاده کنیم.

  • زیبایی منحصر به فرد

زیبایی که لمینت ها می توانند به دندان ها بدهند، بسیار بالا است. به دلیل طراحی شدن اختصاصی روکش های لمینت برای هر بیمار به صورت جداگانه می توانیم ببینیم که زیبایی خاصی به دندان ها و صورت فرد داده می شود.

تفاوت های کامپوزیت و لمینت

تا اینجا ویژگی های مربوط به کامپوزیت ها و لمینت ها را مورد بررسی قرار دادیم. برای تصمیم گیری بهتر در این زمینه کافی است تا مقایسه کامپوزیت و لمینت را بررسی کنیم و به یک نتیجه بندی کلی در این خصوص دست پیدا کنیم.

مقایسه کامپوزیت و لمینت

  • برش خوردن دندان ها

اولین تفاوت مربوط به برش خوردن دندان ها می شود. در کامپوزیت دندان ها سالم باقی می مانند و برش نمی خورند، این در حالی است که در لمینت دندان ها باید به حالت کله قندی درآمده و برش زیادی بخورند.

  • میزان دوام و استحکام

مورد بعدی در خصوص میزان دوام و استحکام است. دوام لمینت ها به طور کلی از کامپوزیت ها بیشتر است و به همین دلیل نیز افراد بیشتری استفاده از لمینت ها را ترجیح می دهند.

  • هزینه ها

هزینه اجرای لمینت بر روی دندان ها بیشتر از کامپوزیت ها است. معمولا این هزینه می تواند دو و یا حتی در مواردی سه برابر نیز باشد.

  • ماده اولیه ساختاری

ماده اولیه که کامپوزیت و لمینت را تشکیل داده است، با یکدیگر متفاوت است. کامپوزیت های دندانی از رزین های مصنوعی و مواد شیمیایی تشکیل شده اند اما لمینت ها از ورقه های پرسلن تهیه شده اند.

  • قابلیت ترمیم

مورد بعدی در خصوص قابلیت ترمیمی است که کامپوزیت ها دارند و لمینت ها از آن بی بهره اند. در صورت برو شکستگی می توانید کامپوزیت ها را ترمیم کنید، این در حالی است که لمینت ها را نمی توانید ترمیم کرده و باید حتما آن را تعویض نمایید.

کلام پایانی

لمینت های دندانی و کامپوزیت های دندانی دو دسته مهم از موادی هستند که از آن ها برای اصلاح ظاهر دندان ها و همچنین شکستگی ها و فرم های نامناسب دندانی استفاده می شود. با توجه به وضعیت فک، شرایط دندان های بیمار، میزان مراقبتی که بیمار می تواند از دندان هایش به عمل بیاورد و… می توانید یکی از این دو روش را انتخاب کنید. در نظر داشته باشید که مقایسه کامپوزیت و لمینت دندانی یکی از بهترین راه ها برای رسیدن به نتیجه نهایی در این خصوص است. زمانی که انتخاب نهایی خود را انجام دهید، حتما باید به سراغ کلینیک های معتبری همچون کلینیک مهر دنتال بروید که از بابت پروسه انجام کار و نتیجه نهایی که می گیرید، کاملا مطمئن باشید.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *