عصب‌ کشی دندان

عصب‌ کشی دندان

در این مقاله از کلینیک دندان پزشکی مهر شریعتی قصد داریم راجع به عصب‌ کشی دندان  ،تمامی موارد منجر به عصب‌کشی دندان، مراقبت‌های بعد از آن و …. توضیحاتی ارائه دهیم. پس ما را تا انتهای مقاله مارا  دنبال کنید.

عصب‌ کشی دندان یک روش درمانی است که معمولاً در صورت تعفن عمیق دندان و وجود عفونت در بافت‌های داخلی دندان انجام می‌شود. هدف اصلی این روش از بین بردن باکتری‌ها و عفونت و نجات دندان از خروج اجزای بیولوژیکی خود می‌باشد.

مراحل عصب‌کشی دندان

  1. بررسی و تشخیص: دندانپزشک ابتدا دندان معطوفه را بررسی می‌کند و اگر تعفن عمیق دندان و وجود عفونت تأیید شود، عصب‌کشی پیشنهاد می‌شود.
  2. آمدن بهم‌زنی: با استفاده از مخلوطی از آمدن بهم‌زنی (آماده‌شده که حاوی عناصر آماده‌سازی دندان می‌باشد)، دندانپزشک دندان را برای اجرای عمل عصب‌کشی آماده می‌کند.
  3. حفاری دندان: در این مرحله، دندانپزشک با استفاده از ابزارهای خاص، قسمت متعفن دندان (دندان پوسیده) را حفاری می‌کند و به عصب دندان دسترسی پیدا می‌کند.
  4. از بین بردن عصب: دندانپزشک عصب دندان را به‌طور کامل از داخل دندان از بین می‌برد.
  5. تمیز کردن و ضدعفونی کردن: دندانپزشک با مواد آنتی‌بکتریال، دندان را تمیز می‌کند و از عفونت جلوگیری می‌کند.
  6. پر کردن کانال عصبی: پس از عصب‌کشی دندان، کانال عصبی پر می‌شود و در نهایت دندان با مواد مخصوص بسته‌بندی می‌شود.

مراحل عصب‌ کشی دندان به صورت کامل توسط دندانپزشک تخصصی و مجرب انجام می‌شود. پس از انجام عمل عصب‌کشی، دندان پوسیده باید با پروتز دندانی یا ترمیم دندانی قوی‌سازی شود تا عملکرد صحیح داشته باشد و از عفونت جدید جلوگیری شود.

چه زمانی عصب کشی انجام می‌شود؟

عصب‌ کشی دندان عموماً در مواردی انجام می‌شود که تعفن عمیق دندان و عفونت به ساختارهای داخلی دندان (عصب و ریشه) رخ داده باشد.مواردی که نیازمند عصب کشی می‌باشد:

  1. درد شدید: اگر دندان دچار درد شدید و پersistent شده است و درمان‌های دارویی معمول نتوانسته است درد را کاهش دهد، ممکن است نیاز به عصب‌کشی دندان وجود داشته باشد.
  2. دندان پوسیده و تخریب شده: اگر دندان شدیداً پوسیده و تخریب شده باشد و بخشی از عصب نیز آسیب دیده باشد، عصب‌کشی ممکن است لازم باشد.
  3. حادثه و آسیب‌ها: اگر به دندان آسیبی وارد شود که به عصب و ریشه دندان آسیب برساند، لازم است عصب‌کشی انجام شود.
  4. التهاب‌های دور دندان: التهاب‌های دور دندان که به عصب دندان نفوذ کنند ممکن است نیاز به عصب‌کشی داشته باشند.

در هر صورت، انجام عصب‌کشی دندان توسط دندانپزشک تخصصی و متخصص انجام می‌شود. اگر احساس می‌کنید دندان شما نیاز به عصب‌کشی دارد، بهتر است سریعاً به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا وضعیت دندان شما مورد ارزیابی قرار گیرد و درمان مناسب برای شما تعیین شود.

عصب‌ کشی دندان

ماندگاری دندان عصب‌کشی شده

به عوامل مختلفی بستگی دارد و بر اساس مراقبت‌های شما و وضعیت دندان، مدت زمان آن متفاوت خواهد بود. با انجام عصب‌کشی دندان، دندان از عصب‌های حساس آزاد می‌شود و اگرچه دندان همچنان می‌تواند به شکل ظاهری کامل باقی بماند، اما حساسیت به درد و حس دما را از دست می‌دهد.

معمولاً با انجام عصب‌کشی و ترمیم دندان، می‌توان دندان را برای مدت طولانی نجات داد. با این حال، برای حفظ ماندگاری دندان عصب‌کشی شده و جلوگیری از مشکلات جدید، به مراقبت‌های دهانی منظم و مراجعات منظم به دندانپزشک نیاز است. مواردی برای افزایش ماندگاری دندان عصب‌کشی شده:

  1. مراقبت‌های دهانی منظم: مسواک‌زدن دقیق و منظم، استفاده از نخ دندان و استفاده از آب دهان‌شویه برای حفظ بهداشت دهان و جلوگیری از تجمع باکتری‌ها حول دندان‌ها و پروتزها.
  2. مراجعات منظم به دندانپزشک: مراجعه به دندانپزشک به‌صورت منظم برای بررسی‌ها و ترمیم‌های لازم و همچنین اطمینان از سلامت عملکرد دندان‌ها و پروتزها.
  3. اجتناب از فشار زیاد و قوس‌خوردگی: اجتناب از عادت‌های ضررآور مثل قوس‌خوردگی، جر زدن به دندان‌ها و استفاده از اشیاء سخت.

مراقبت‌های بعد از عصب‌کشی دندان بسیار مهم هستند تا از بهبود سریع‌تر و ماندگاری دندان‌های عصب‌کشی شده حمایت شود.

چند مورد از مراقبت‌های بعد از عصب‌کشی دندان

  1. درد و تورم: پس از عمل عصب‌کشی، ممکن است در ایام اولیه درد و تورم در محل دندان و منطقه اطراف وجود داشته باشد. استفاده منظم از داروهای تجویزی توسط دندانپزشک و استفاده از یخ به عنوان یک بستر خنک‌کننده می‌تواند به کاهش تورم کمک کند.
  2. مراقبت‌های دهانی: بعد از عمل عصب‌کشی دندان، به مراقبت‌های دهانی منظم توجه کنید. از جمله مسواک‌زدن دقیق و منظم، استفاده از نخ دندان و آب دهان‌شویه، که همه با هدف حفظ بهداشت دهان و جلوگیری از تجمع باکتری‌ها حول دندان‌ها و پروتزها است.
  3. محدودیت‌های غذایی: در ایام اولیه پس از عصب‌کشی، می‌توانید از مواد غذایی نرم و خنک استفاده کنید تا برای منطقه عملیاتی دندان دست و پا چلفتی ایجاد نشود.
  4. استفاده از داروها: در مواردی که دندانپزشک داروهای ضد التهاب یا ضد درد تجویز می‌کند، به دقت از داروها استفاده کنید و به نحوه‌ی تجویز دندانپزشک عمل کنید.
  5. مراجعه به دندانپزشک: مراجعه منظم به دندانپزشک برای بررسی‌ها و تنظیم‌های لازم و همچنین اطمینان از سلامت عملکرد دندان‌ها و پروتزها.
  6. اجتناب از فشار زیاد: اجتناب از فشار زیاد بر روی دندان‌ها و پروتزها، جلوگیری از قوس‌خوردگی و جر زدن به دندان‌ها.

درد دندان عصب‌کشی شده

 معمولاً به عوامل مختلف مرتبط می‌شود و در برخی از موارد طبیعی است. چند دلیل ممکن برای درد دندان پس از عصب‌کشی عبارتند از:

  1. التهاب پس از عمل: ممکن است بعد از عصب‌کشی دندان، منطقه اطراف دندان به‌طور موقت التهاب یا تورم داشته باشد که می‌تواند منجر به درد شود. این درد معمولاً در چند روز اول پس از عمل کم‌کم کاهش می‌یابد.
  2. عصب‌کشی ناقص: در برخی موارد، عصب‌کشی به‌طور کامل انجام نشده و بخشی از عصب باقی‌می‌ماند که می‌تواند منجر به درد وحساسیت باشد.
  3. اطراف عصب‌کشی تحریک شده: پس از عصب‌کشی دندان، اطراف محل عصب‌کشی ممکن است تحریک شود که منجر به درد موقتی شود.
  4. عفونت پس از عمل: در موارد نادر، ممکن است پس از عصب‌کشی دندان، عفونت جدیدی به وجود بیاید که منجر به درد و تورم شود.

اگر درد شدید و پس از عمل عصب‌کشی دندان دارید، بهتر است به دندانپزشک خود اطلاع دهید تا مورد بررسی قرار بگیرد و درمان لازم صورت بگیرد. دندانپزشک می‌تواند علت درد را تشخیص دهد و مناسب‌ترین راهکار را برای شما تعیین کند.

عصب‌ کشی دندان

عفونت دندان عصب‌کشی شده

عفونت دندان عصب‌کشی شده  اتفاق نادری است، اما در برخی موارد ممکن است رخ دهد برخی از دلایل آن عبارتنداز:

  1. عصب‌کشی ناقص: در برخی موارد، عصب‌کشی دندان به‌طور کامل انجام نشده و بخشی از عصب باقی‌می‌ماند که می‌تواند به عفونت منجر شود.
  2. عفونت قبلی: اگر قبل از عصب‌کشی دندان، دندان دچار عفونت بوده باشد، ممکن است که پس از عصب‌کشی، عفونت جدیدی به وجود بیاید.
  3. نقص در درمان: در برخی موارد، ممکن است به دلیل نقص در درمان عصب‌کشی یا ترمیم دندان، باکتری‌ها و عفونت‌ها فرصت پیدا کنند تا بازگردند و عفونت را رونق دهند.

اگر شما علائمی از عفونت دندان دارید، مانند درد شدید، تورم، حساسیت به فشار یا حس دما، بهتر است به دندانپزشک خود مراجعه کنید. دندانپزشک با انجام بررسی‌ها و آزمایش‌های لازم، می‌تواند علت عفونت را تشخیص داده و درمان مناسب را برای شما تعیین کند. اگر عفونت تشخیص داده شد، ممکن است نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و یا اجرای مجدد عمل عصب‌کشی باشد تا عفونت کنترل شود و بهبودی حاصل شود.

عصب‌کشی اورژانسی

 به عملیاتی اطلاق می‌شود که نیاز به انجام عاجل عصب‌کشی دندان به دلیل وجود درد شدید و یا عفونت شدید دندان را نشان می‌دهد. این نوع عصب‌کشی معمولاً در مواردی انجام می‌شود که وضعیت دندان بسیار بحرانی است و تأخیر در درمان می‌تواند منجر به مشکلات جدی‌تر شود.

مواردی که ممکن است نیاز به عصب‌کشی اورژانسی داشته باشند

  1. درد شدید و پersistent: اگر دندان شما دچار درد شدید و پersistent شده است و درمان‌های دارویی معمول نتوانسته است درد را کاهش دهد، ممکن است نیاز به عصب‌کشی اورژانسی باشد.
  2. عفونت شدید: اگر دندان دچار عفونت شدید و تورم شده باشد و وضعیت شما نیازمند ترخیص فوری باشد، عصب‌کشی اورژانسی انجام می‌شود.
  3. تصادفات و آسیب‌ها: اگر به دندان آسیبی وارد شود که به عصب دندان آسیب برساند و نیازمند درمان فوری باشید، عصب‌کشی اورژانسی انجام می‌شود.

کلام آخر

پس از عصب‌کشی دندان، دندان پوسیده باید با پروتز دندانی یا ترمیم دندانی قوی‌سازی شود تا عملکرد صحیح داشته باشد و از عفونت جدید جلوگیری شود. همچنین، مراقبت‌های دهانی منظم و مراجعات منظم به دندانپزشک جهت بررسی‌ها بعد از عمل عصب‌کشی، بسیار مهم است.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *